AMOA Analýza mediálních obsahů

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2021
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jiří Kohoutek, PhD. (přednášející)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Informace učitele
Název studijního předmětu Analýza mediálních obsahů
Typ předmětu povinný doporučený ročník / semestr 3./5.
Rozsah studijního předmětu 26 hod. za týden 2 kreditů 3
Jiný způsob vyjádření rozsahu jeden semestr
Způsob zakončení klasifikovaný zápočet Forma výuky přednáška a seminář
Další požadavky na studenta
Provedení samostatné obsahové analýzy a prezentace jejích výsledků
Vyučující
PhDr. J. Křeček, PhD.
Stručná anotace předmětu
Kurz seznamuje studenty s nejtypičtějšími metodami analýz mediálních obsahů a učí použití kvantitativní obsahové analýzy.
Cílem kurzu je nejprve seznámit studenty se základními východisky a postupy analýz mediálních obsahů (1.-2. týden), posléze se zaměřit na praktické osvojení zejm. kvantitativní obsahové analýzy (3.-5. týden) a provedení vlastní analýzy (od 6. týdne po prezentaci v závěru semestru; výsledky samostatného výzkumu dále využitelné např. v kontextu diplomové práce).

Informace ke kombinované nebo distanční formě
Rozsah konzultací (soustředění) 3x2 hod./sem.
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly
Předmět je přednášen ve třech blocích, kdy v prvních dvou budou studenti seznámeni se základními postupy analýzy mediálních obsahů, zejména kvantitativní obsahové analýzy, a ve třetím bloku bude proveden rozbor a rozprava o samostatných pracích studentů. Zadání budou upřesněna při první přednášce.
Studijní literatura a studijní pomůcky
Základní:
• SCHULZ, W. et al. (2004) Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Nakladatelství Karolinum.
• DISMAN, M. (1993) Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum.
Doplňková:
• BERGER, A. A. (1998) Media research techniques. London : SAGE, 1998.
• TRAMPOTA, T. (2006) Zpravodajství. Praha: Portál, 2006.
• WIMMER, R. D., DOMINICK, J. R. (2006) Mass Media Research.Thomson Wadsworth
• GREEN, S. B., SALKIND, N. J., AKEY, T. M. (2000) Using SPSS for Windows. Prentice Hall.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020.