CR030 Geografie cestovního ruchu

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2023
Rozsah
2/0/0. 3/3/3. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Pavel Attl, Ph.D. (přednášející)
Předpoklady
Student definuje základní pojmy v souvislosti s geografií a cestovním ruchem, umí vysvětlit souvislosti geografie v oblasti cestovního ruchu. Základní dovedností studenta je identifikovat význam geografie v souvislosti s cestovním ruchem a aplikovat geografické předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání znalostí o metodách a nástrojích uplatňovaných v procesu tvorby strategií a regionálních plánů v cestovním ruchu. Znalosti: Student zná základní přístupy k tvorbě strategií a regionálních plánů v turismu.
Dovednosti: Student umí vymezit geografické předpoklady pro rozvoj cestovního ruchu.
Schopnosti: Student je schopen interpretovat a vysvětlit dopady tvorby produktu cestovního ruchu na danou destinaci z geografického pohledu. Aplikuje přírodní předpoklady v rámci realizace rozvoje turismu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen identifikovat přírodní předpoklady destinace a zhodnotit jejich význam pro rozvoj turismu.
Osnova
  • 1. Turismus v souvislosti s oborem geografie. Základní pojmy se zaměřením na rozvoj turismu.
  • 2. Turismus v souvislosti se současnými trendy - mapa světa a změny v oblasi turismu.
  • 3. Přístupy k zpracování přírodních předpokladů rozvoje cestovního ruchu.
  • 4. Strategické dokumenty pro rozvoj cestovního ruchu – hlavní principy, Strategie regionálního rozvoje.
  • 5. Přírodní předpoklady rozvoje cestovního ruchu v daných lokalitách
  • 6. Situační analýza 7. Současné trendy nabídky a poptávky 8. Klíčové a vedlejší produkty destinace 9. Hlavní cílové trhy 10. Produkty cestovního ruchu v souvislosti s přírodními předpoklady Práce s mapou, tvorba mentální napy.
  • 11.Mentální mapa a její význam pro podporu rozvoje destinace- konkrétní praktické aplikace geografických znalostí.S 12.
Literatura
    povinná literatura
  • TITTELBACHOVÁ, Š. Turismus a veřejná správa. Praha: Grada, 2011. 200 s. ISBN 978-80-247-3842-0.
  • Marketingová koncepce cestovního ruchu 2013-2020
    doporučená literatura
  • Zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje; Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení); Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení)
  • Koncepce státní politiky cestovního ruchu 2014-2020
  • Vystoupil, J. a kol, Metody pro tvorbu strategických a programových dokumentů cestovního ruchu, 2007
Výukové metody
Student zpracuje seminární práci na dané téma v souvislosti se základními okruhy předmětu. Seminární práce má přispětk prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, ke schopnosti formulovat odborný text, pracovat s literaturou a dalšími informačními zdroji. Rozsah seminární práce určí vyučující. Práce bude prezentována v rámci výuky, což je jednou z podmínek udělení zkoušky.
Metody hodnocení
Seminární práce
Písemný zkouškový test Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat odborný text a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Studenti zpracují seminární práci ve skupinách 4-5 studentů na téma: Strategie vybrané destinace. Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Bez uznané seminární práce student nemůže absolvovat zkoušku.
Témata seminárních prací:
- Indikátory hodnocení předpokladů rozvoje cestovního ruchu ve vybrané destinaci
- Priority Koncepce státní politiky cestovního ruchu ČR na období 2014-2020
- Strategický plán rozvoje vybrané obce
- Využití indikátorů pro hodnocení rozvoje cestovního ruchu
- Význam MA21 pro rozvoj cestovního ruchu ve vybraném kraji/obci
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022.