MA036 Základy franchisingu

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2021
Rozsah
2/2/0. 4-4-4. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Lenka Turnerová, CSc. (přednášející)
doc. Ing. Lenka Turnerová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Lenka Turnerová, CSc.
Katedra marketingu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Předmět se zaměřuje na vymezení pojmu franchising a jeho odlišení od jiných forem kooperace a integrace. V úvodu jsou zmíněny další formy obchodních operací tak, jak se vyskytují na trhu. Přednášky se věnují formám franchisingu, historii, výhodám a nevýhodám, výběru optimálního partnera, oceňování franchisy, franchisové legislativě, rozvoji franchisingu v Evropě a ve světě, organizaci franchisingu a dalším nosným tématům. V průběhu výuky mají studenti možnost navštívit vybrané úspěšné franchisory a franchisanty a zúčastnit se jejich společných akcí (konference, semináře).
Výstupy z učení
Znalosti: Student se dokonale seznámí s problematikou založení a vedení franchisového podniku jednak jako franchisor, ale i jako franchisant. Schopnosti: Student bude schopen vést franchisový podnik, eventuálně být jeho platným zaměstnancem. Dovednosti: Student bude ovládat všechny prvky franchisového řízení, včetně schopnosti připravit podklady pro úspěšnou franchisovou smlouvu.
Osnova
  • Osnova: 1. Kooperace versus integrace. 2. Teorie franchisingu. 3. Výhody a nevýhody franchisingu pro oba partnery. 4. Kroky k založení úspěšného franchisového podniku. 5. Exkurze v praxi nebo přednáška externisty. 6. Provozní příručka. 7. Značka, logotyp. 8. Financování franchisového podniku. 9. Franchisingová smlouva I. 10. Franchisingová smlouva II. 11. Druhy franchisingu. 12. Expanze formou franchisingu, výběr formy (master, exkluziv, joint-venture apod.). 13. Prezentace individuálních prací studentů.
Literatura
    povinná literatura
  • Cimler, Zdražilová a kol. Retail management. Praha, 2007, Management Press, s. r. o.
  • Machková. Mezinárodní marketing. Praha, Grada Publishing, a. s., 2006.
  • Turnerová, L. Odborný průvodce franšízinkem. Praha, 2002. Hlaveš. ISBN 80-7254-125-X.
    doporučená literatura
  • Řezníčková, Martina. Franchising: Podnikání pod cizím jménem. Praha: C. H. Beck, 1999. ISBN 80-7179-926-9.
    neurčeno
  • Turnerová, L. Základy franchisingu. Dostupné v IS VŠH.
Výukové metody
Studenti kombinované formy vypracují seminární práci. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat účelový projekt a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Bez uznané seminární práce student nemůže absolvovat zkoušku.
Metody hodnocení
Studenti kombinované formy vypracují seminární práci. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat účelový projekt a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Bez uznané seminární práce student nemůže absolvovat zkoušku.
Informace učitele
Kontakt s vyučujícím: elektronická korespondence přes e-mail VŠH, konzultační hodiny v daném semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020.