MA113 Marketing management of municipalities and regions

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
summer 2023
Extent and Intensity
2/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D. (lecturer)
Ing. Josef Pátek (lecturer)
Guaranteed by
doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D.
Katedra marketingu – University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět seznamuje studenty s teoretickými poznatky možností
implementace marketingu do řízení obcí a regionů. Klade důraz
na pochopení nutnosti změny přístupu v řízení obcí a regionů
směrem k tržní orientaci.

Na konci výuky předmětu bude student schopen:
identifikovat různé trhy; analyzovat jejich potřeby, přání,
poptávku; vysvětlit podstatu koncepce řízení obcí a regionů;
vypracovat situační analýzu; navrhnout ke stanoveným cílům
marketingové strategie.
Syllabus (in Czech)
  • Proměny míst, obcí a měst; vymezení pojmů obec, město, region,
    destinace cestovního ruchu, rezort aj.
    Management obcí a regionů, orgány státní správy a samosprávy
    – jejich úloha
    Příčiny vzniku a rámcové podmínky teritoriálního marketingu
    – interní a externí příčiny
    Teritoriální marketing- definice, struktura, součásti
    ; charakteristika a cíle teritoriálního marketingu
    Cílové skupiny marketingu míst, měst a obcí
    Iniciátoři, aktéři a financování teritoriálního (městského)
    marketingu
    Strategické marketingové řízení; proces městského marketingu
    Strategické marketingové plánování – strategické
    rozvojové dokumenty obcí a regionů
    Marketingová situační analýza
    Marketingové cíle a marketingové strategie
    Marketingový mix
    Realizační fáze (fáze implementace; evaluační (kontrolní) fáze
Teaching methods (in Czech)
Přednášky; teoretická příprava; praktická cvičení; skupinové diskuse;
průzkum v terénu; prezentace
Obsah předmětu PS/KS
Přednášky 26/12
Cvičení 26/0
Samostatná příprava 104/144
Celkem 156/156

Assessment methods (in Czech)
Požadovaná účast na cvičeních: 60 %
Splnění průběžných úkolů stanovených vyučujícím
Prezentace výsledků průzkumu
Ústní zkouška
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: z | zk
The course can also be completed outside the examination period.
Note related to how often the course is taught: KS: 4/4/4 tj. 12h celkem.
Information on the extent and intensity of the course: 4/4/4.
The course is also listed under the following terms Summer 2014, summer 2015, summer 2016, summer 2017, summer 2018, summer 2019, summer 2020, summer 2021, summer 2022.
  • Enrolment Statistics (summer 2023, recent)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/summer2023/MA113