MA132 Marketing Strategies

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
winter 2022
Extent and Intensity
2/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D. (lecturer)
doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Dagmar Jakubíková, Ph.D.
Katedra marketingu – University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Cílem předmětu je seznámit studenty se základními marketingovými strategiemi, které jsou nejčastěji popisovány v odborné literatuře a zároveň využívanými úspěšnými firmami. Předmět Marketingové strategie navazuje na základní znalosti marketingu, jakož i na znalosti z oblasti managementu, ekonomie a podnikové ekonomiky, psychologie, práva a jiných vědních disciplín a oborů, a tyto znalosti významně rozšiřuje.
Learning outcomes (in Czech)
Znalosti: Student získá základní znalosti o podstatě a důležitosti marketingových strategií, s jejichž pomocí může firma dosáhnout svých marketingových cílů. Schopnosti: Student je schopen doporučit firmě postup výběru cílového tržního segmentu, na který by se měla zaměřit. Pro vybraný cílový segment je také schopen vypracovat samostatnou marketingovou strategii. Dovednosti: Student umí vytvořit systematizaci marketingových strategií a jednotlivé strategie vysvětlit.
Syllabus (in Czech)
  • Osnova: 1. Strategický marketing, jednotlivé etapy strategického řízení. 2. Marketingová strategie jako dlouhodobý směr, cesta dosažení cílů, „5C“ marketingové strategie. 3. Příprava marketingové strategie, proces výběru cílových tržních segmentů – STP. 4. Stanovení hodnoty, definování USP (unique selling proposition). 5. Strategie zaměřené na trh – Ansoffova matice a strategie. 6. Strategie tržního podílu a míry inovace, strategie dle Kotlera (1988, 1991, 2001) – strategie tržního vůdce, tržního vyzyvatele, následovatele, obsazování tržních výklenků. 7. Konkurenční strategie dle Portera (1983) – (strategie nákladového vůdcovství, diferenciace, koncentrace). 8. Strategie dle Beckera – (strategie tržního pole, strategie stimulování trhu, strategie tržní parcelace, strategie tržního areálu), Backhause, Haedricha a Tomczaka. 9. Strategie dle Mefferta (1996). 10. Strategie modrého oceánu. 11. Strategie na mezinárodních a globálních trzích. 12. Strategie související s ochranou životního prostředí. 13. Strategie v oblasti prvků marketingového mixu a vyhodnocování strategií.
Literature
    required literature
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing. Strategie a trendy. 2. upravené a rozšířené vydání. Praha: Grada Publ. 2013, 368 s. ISBN 978-80-247-9.
    recommended literature
  • TOMEK, G., VÁVROVÁ, V. Malý výkladový slovník marketingu. 2. vydání. Praha: A plus 1999, 168 s. ISBN 80-902514-1-2.
  • SEDLÁČKOVÁ, H., BUCHTA, K. Strategická analýza. Praha: C. H. Beck, 2006. 122 s. ISBN 80-7179-367-1
  • MEFFERT, H. Marketing management. Praha: Grada Publ. 1996, 552 s. ISBN 80-7169-329-4.
  • KOUDELKA, J. Segmentujeme spotřební trhy. 1. vydání Praha: Professional Publishing 2005. ISBN 8086419762.
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Studijní opora – Marketingové strategie. Dostupné v IS VŠH.
  • KUMAR, N. Marketing jako strategie vedoucí k úspěchu. Praha: Grada Publ. 2008. 240 s. ISBN 978-80-247-2439-3.
  • KIM, W. Chan, MAUBORGNE, Renée. Strategie modrého oceánu. Praha: Management Press 2009. 240 s. ISBN 978-80-7261-128-7.
  • HORÁKOVÁ, H. Marketingové strategie. Praha: Idea Servis, 2014. 104 s. ISBN 978-80-85970-81-4.
  • KOTLER, P., WONG, V., SAUNDERS, J., ARMSTRONG, G. Moderní marketing. 4. evropské vydání. Praha: Grada Publ. 2007, 1048 s. ISBN 978-80-247-1545-2
  • MACHKOVÁ, H. Mezinárodní marketing. 4. Vydání. Praha: Grada Publ. 2015. 200 s. ISBN 978-80-247-5366-9.
Teaching methods (in Czech)
Seminární práce, zkouškový písemný test ověřující teoretické znalosti
Assessment methods (in Czech)
Zápočet, zkouška Studenti kombinované formy vypracují seminární práci. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat účelový projekt a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Bez uznané seminární práce student nemůže absolvovat zkoušku.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 5-5-5.
The course is also listed under the following terms winter 2018, winter 2019, winter 2020, winter 2021.
  • Enrolment Statistics (winter 2022, recent)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/winter2022/MA132