MEP3A Mediální praktika 3

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2021
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Jozef Ftorek, M.A. (přednášející)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Informace učitele
Název studijního předmětu Mediální praktika 1,2,3
Typ předmětu povinný doporučený ročník / semestr 2./3. 2./4. 3./5.
Rozsah studijního předmětu 78 hod. za týden 2+2+2 kreditů 4+4+4
Jiný způsob vyjádření rozsahu tři semestry
Způsob zakončení zápočet, klasifikovaný zápočet, zkouška Forma výuky cvičení
Další požadavky na studenta
Splnění praktických výstupů, účast na exkurzích
Vyučující
Ing. D. Dvořáková
Stručná anotace předmětu
Anotace:
Přináší komplex poznatků z oborů sociální psychologie, sociální komunikace, sociologie, dějin komunikace a médií, dějin žurnalistiky. Zaměřuje se na roli médií v životě jednotlivce a společnosti a na analýzu komunikačních procesů, které existence médií podmiňuje nebo modifikuje, v důsledku tedy na veřejnou komunikaci a na vztah médií k dalším společenským institucím. Předmětem zájmu jsou především masová média (periodický tisk, rozhlas a televize) a síťová média, souhrnně mediální komunikace ve všech podobách a problémech.

Cíl:
Cílem kurzu je poskytnout studentům zázemí k analytickému a kritickému pohledu na mediální komunikaci a produkci. Cílem výuky je zprostředkovat studentům aktuální poznatky ze současné teorie i praxe médií a public relations, mediální prezentace a sebeprezentace. Učí je vnímat, realizovat a moderovat různé, převážně konfliktní aspekty mediální komunikace a rolí hráčů v nich, analyzovat, ale i vytvářet mediálně použitelné symboly a symbolické struktury (image, corporate identity).
Klíčovým rozměrem vzdělávání je rozvoj kritického myšlení, které pojímá média a mediální komunikaci do komplexu uvažování o společnosti a člověku, schopnost nahlížet média
a mediální komunikaci jako historickou kategorii, odhalovat latentní funkce mediální komunikace
a nezřejmé důsledky její existence a jejích dobových proměn.
Učí porozumět roli médií v daném dobovém kontextu a v souvislosti s hodnotovou orientací společnosti a mediální legislativou. Učí modelovat intervence do mediálního systému, rozpoznávat a správně hodnotit problémy mediální komunikace a následně navrhovat jejich řešení. Zadání praktických cvičení budou korespondovat s aktuálním společenským děním.

Osnova:

1. Úvod
1: Sociální jednání, interpersonální a masová komunikace
2: Typy médií, vztah médií a společnosti
3: Společenské funkce médií
Praktická cvičení

2. Modely masové komunikace
1: Lasswell, Shannon, Waver, Jakobson, Newcomb, Maletzke
2: masa, dav, publika, sociální sítě, cílové skupiny
3: umělecký versus žurnalistický obsah
Praktická cvičení

2. Masová komunikace
1: Masy a masová společnost
2: Analýza mediálních textů
3: Účinky médií
Praktická cvičení

3. Vztah moci a médií, masová komunikace a kultura
1: Frankfurtská škola (Horkheimer, Adorno, Marcuse)
2: Role médií
3: Psychologické aspekty komunikace
Praktická cvičení

4. Nástroje komunikace
1: Typy nástrojů, specifika, nonverbální komunikace
2: Znaková povaha mediálních sdělení, teorie znaku.
3: Základní pojmy strukturalismu a sémiologie.
Praktická cvičení

5. Komunikace slovem
1: Strukturování, posloupnost
2: Komunikační technologie
3: Horká a chladná média.
Praktická cvičení

6. Komunikace obrazem
1: Kompozice, struktura, tvar, barva, kontrast, proporce
2: Vizuální kultura
3: Vizuální komunikace
Praktická cvičení

7. Způsoby vnímání
1: Temperament, autorita, orientace
2: Informačně kontextové vnímání
3: Způsoby vnímání
Praktická cvičení

8. Informační zdroje
1: Veřejné, neveřejné, práce se zdroji
2: Ověřování, analýza zdrojů
3: Klasifikace, rozhodování
Praktická cvičení

9. Krizová komunikace
1: Základní principy, metody
2: Problematika elit
3: Spirála mlčení
Praktická cvičení

10. Rozbor konkrétních příkladů krizové komunikace
AAA auto Praha. Protesty lékařů. Metanolová aféra.
Aktuálně zařazené příklady.
Praktická cvičení

11. Sociální sítě
1: Principy, fungování
2: Sociální sítě a klasická média
3: Analýza účinků sociálních sítí
Praktická cvičení

12. Sociální sítě a politické dění
1: Aktuální příklady ze světa
2: Aktuální příklady z domácího prostředí
3. Hodnocení a perspektiva, pozitiva a negativa
Praktická cvičení

13. Nová média
1: Charakteristika
2: Historie, formy, rozvoj
3: Porovnání domácího a světového stavu
Praktická cvičení

Informace ke kombinované nebo distanční formě
Rozsah konzultací (soustředění) 3x3 hod./sem. hodin za týden
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly
Obsah i rozsah učiva odpovídá v kombinované formě studia náplni výuky studentů v prezenční formě. Obsah je rozdělen do tří tematických bloků, a to v souladu s počtem soustředění, na nichž se vyučující zaměřuje na představení struktury a vzájemných vazeb jednotlivých složek bloku, jeden blok vždy obsáhne 4 témata z uvedeného členění. Na soustředěních bude podrobně komentována studijní literatura. K úspěšnému ukončení předmětu budou požadovány praktické výstupy za každý blok dle aktuálního zadání.V rámci závěrečného soustředění proběhne rozprava k odevzdaným pracím, v případě klasifikovaného zápočtu a zkoušky bude součástí klasifikace test.
Praktické výstupy: odevzdání v elektronické formě. Individuální vedení pomocí e komunikace.
Studijní literatura a studijní pomůcky
Povinná:
FTOREK, J.,. Public relations jako ovlivňování mínění. Grada, ISBN 978-80-247-2678-6
JIRÁK, J., KOPPLOVÁ,B.,Masová média. Praha. Portál. 2009, 416 s.
McLUHAN, M., Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991.
McQUAIL, D., Úvod do teorie masové komunikace, Praha Portál, ISBN 80-7178-714-0
PAVLÍĆEK, A,. Nová média a sociální sítě, Oeconomica.2010. 181 s.
REIFOVÁ, I., & kol. Slovník mediální komunikace. Portál, Praha 2004. ISBN 80-7178-926-7
SCHULZ, W., SCHERER H., HAGEN L., REIFOVÁ I., KONČELÍK J., Analýza obsahu mediálních sdělení. Karolinum 2004. ISBN 80-246-0827-8
SVOBODA, V., Public Relations – moderně a účinně.Grada. 209. 240 s.
THOMPSON, J., B., Média a modernita. Karolinum 2004. ISBN 80-246-0652-6
VYBÍRAL, Z.,Psychologie komunikace. Praha. Portál. 2000. 264 s.
VYMĚTAL.,Š., Krizová komunikace. Grada. 2009. 176 s.
Doporučená:
SCHULZ, W. et al. (2004) Analýza obsahu mediálních sdělení. Praha: Nakladatelství Karolinum.
KLEIN, Naomi. Bez loga, Praha, Dokořán 2005, ISBN 80-7363-010-9
TONDL, Ladislav. Problémy sémantiky. Academia, Praha 1966
DOUBRAVOVÁ, Jarmila. Sémiotika v teorii a praxi. Portál 2004
LOHISSE, Jean, Komunikační systémy. Karolinum 2003. IBN 80-246-0301-2
ZICH,Otakar. Moderní logika, Orbis 1976
PERGLER, Přemysl. Vybrané techniky sociologického výzkumu, Svoboda, 1969
PROROK, Vladimír, LISA, Aleš. Politologie. Aleš Čeněk 2009. ISBN 978-80-7380-141-0
KREJČÍ Oskar, Politická psychologie
LAKOMÝ Zdeněk. Člověk mění svět - Civilizace, kultura a životní prostředí. Odeon. Praha, 1976, str. 113-137
SOUČEK, Ludvík. Obrazový opravník obecně oblíbených omylů. Práce, Praha 1981
MACHIAVELLI, Niccolo. Vladař. Praha 1969; reed. 2007
MACHIAVELLI, Niccolo. Úvahy o vládnutí a vojenství. Argo 2001, ISBN 80-7203-391-3
PEARCE, Edward. Machiavelliho děti. Pragmatismus a morálka v činech světových politiků. NLN 1994
MIKŠÍK, Oldřich. Člověk a svízelné situace. NV 1969
SCHEIN,Edgar H.: Psychologie organizace. MME 68, Orbis Praha, 1969
PIETRASINSKI Zbigniew: Praktická psychologie práce, Praha, 1968
PIETRASINSKI Zbigniew: Umění učit se. SPN Praha, 1968
ŠTORKÁN, K.,BAUMAN, M.:Umění interview. Praha, 1973
LEVI, V.: Umění jednat s lidmi,Praha,1985
CARNEGIE, Dale: Jak získávat přátele a působit na lidi. Bradlo, Bratislava, 1991
PINCAS, Stéphane; LOISEAU Marc Dějiny reklamy. Taschen, Slovart 2009 ISBN 978-80-7391-266-6
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020.