MK140 Franchising management

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2023
Rozsah
2/0/0. 3-3-3. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Lenka Turnerová, CSc. (přednášející)
Předpoklady
Předmět se zaměřuje na vymezení pojmu franchising a jeho odlišení od jiných forem kooperace a integrace. V úvodu jsou zmíněny další formy obchodních operací tak, jak se vyskytují na trhu. Přednášky se věnují formám franchisingu, historii, výhodám a nevýhodám, výběru optimálního partnera, oceňování franchisy, franchisové legislativě, rozvoji franchisingu v Evropě a ve světě, organizaci franchisingu a dalším nosným tématům. V průběhu výuky mají studenti možnost navštívit vybrané úspěšné franchisory a franchisanty a zúčastnit se jejich společných akcí (konference, semináře).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je komplexní znalost problematiky franchisingu a schopnost jeho aplikace v praxi. Přednáška se zaměřuje na teoretický základ, ale i na praktickou aplikaci strategického výběru vhodné formy podnikání. Zabývá se managementem franchisingové firmy jak z pozice franchisora, tak z pozice franchisanta. Zvláštní pozornost je věnována tvorbě franchisingového manuálu.
Výstupy z učení
Student se dokonale seznámí s problematikou založení a vedení franchisového podniku jednak jako franchisor, ale i jako franchisant. Schopnosti: Student bude schopen vést franchisový podnik, eventuálně být jeho platným zaměstnancem. Dovednosti: Student bude ovládat všechny prvky franchisového řízení, včetně schopnosti připravit podklady pro úspěšnou franchisovou smlouvu.
Osnova
  • 1. Kooperace versus integrace. 2. Teorie franchisingu. 3. Výhody a nevýhody franchisingu pro oba partnery. 4. Kroky k založení úspěšného franchisového podniku. 5. Exkurze v praxi nebo přednáška externisty. 6. Provozní příručka. 7. Značka, logotyp. 8. Financování franchisového podniku. 9. Franchisingová smlouva I. 10. Franchisingová smlouva II. 11. Druhy franchisingu. 12. Expanze formou franchisingu, výběr formy (master, exkluziv, joint-venture apod.). 13. Prezentace individuálních prací studentů.
Výukové metody
Hlavní formou výuky je přednáška, která je kombinována s domácí prací studentů a jejich komunikací s praxí franchisingové firmy. Student zpracovává seminární práci, kterou musí obhájit.
Metody hodnocení
Na závěr studia student obdrží známku, která je tvořena výsledkem testu (50%) a esejí včetně její obhajoby (50 %). Test musí student napsat alespoň na 70%.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022.