MTEA Mediální technologie

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2021
Rozsah
0/1. 4 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jiří Kohoutek, PhD. (přednášející)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Informace učitele
Název studijního předmětu Mediální technologie
Typ předmětu povinný doporučený ročník / semestr 2./4.
Rozsah studijního předmětu 13 hod. za týden 1 kreditů 4
Jiný způsob vyjádření rozsahu jeden semestr
Způsob zakončení klasifikovaný zápočet Forma výuky seminář
a cvičení
Další požadavky na studenta

Vyučující MgA. I. Vágner

Stručná anotace předmětu
Anotace:
V současnosti kvůli úsporám a maximálnímu pokrytí zavádí většina firem kombinovaný systém firemní komunikace. Vedle tradičních systémů (firemní časopisy, oběžníky, nástěnky a porady) využívají nová média: webové stránky, databázový mailing, elektronické zpravodaje, RSS-news, porady přes Skype, zakládají skupiny na sociálních sítích, využívají blogování a další metody. Zpravidla však bez promyšlenější strategie a tak často proti smyslu původních představ – posílit komunikační tok, získat nové příznivce a ušetřit na drahých tradičních médiích.
Cílem předmětu je porozumět smyslu těchto nových komunikačních technologií, jejich možnostem, příležitostem, které vytvářejí, a omezením. Naučit se je používat, implantovat do stávajících systémů (na základě předchozího komunikačního auditu firmy či instituce) a vytvořit si efektivní návyky, jak absorbovat nové nástroje, které teprve přijdou.
Mezi novými dovednostmi, které předmět přináší, je provedení komunikačního auditu (případně jeho zadání externí firmě) a efektivní rozvržení tradičních a inovativních kanálů na jeho základě. Vedle tvorby koncepce se naučí plánovat informační tok a získají podrobné znalosti o výhodách a nevýhodách hlavních kanálů jako je např. firemní web, firemní časopis, mailing, PR ringy, sociální sítě typu Facebook, Twitter či YouTube. Bude schopen naplánovat strukturu a organizaci malé redakce vč. práce tiskového mluvčího.
Studenti budou během něj pracovat na vlastních nebo přidělených médiích. Součástí školení je také setkání s profesionály z médií a PR útvarů velkých organizací.
Kombinované studium bude mít obsah obdobný, jen těžiště předmětu bude přeneseno do praktické činnosti nad konkrétními kanály.

Tématické celky:
1) Význam firemní komunikace. Typy nástrojů, jejich využití v marketingu a při řízení pověsti. Výhody a nevýhody outsource a inhouse řešení.
2) Komunikační audit (kde jsme). Potřeby a cíle. Zavedené nástroje a jejich efektivita, SWOT analýza a feedback. Samostatná práce.
3) Plánování firemní komunikace (čeho chceme dosáhnout). Cíle a strategie. Jaké nástroje máme k dispozici a jakých by bylo zapotřebí. Jejich struktura, technická omezení a strategie nasazení. Společná diskuse.
4) Nástroje firemní komunikace (jak toho můžeme dosáhnout). Tradiční (TZ, TK, PR články, tištěný firemní časopis a reklamní kampaně) a inovativní nástroje (weby a microsites, e-zin, mailing, AV média a sociální sítě - komunitní centra, blogy, konference a diskusní fóra). Jejich možnosti a omezení. Jejich nasazení z hlediska komunikační a propagační strategie.
5) Aplikace nejdůležitějších nástrojů do praxe. Využití šesti současných hlavních komunikačních kanálů (samostatná práce a diskuse nad ní).
6) Hodnocení efektivity (čeho jsme dosáhli?). Použití získaných znalostí pro konkrétní potřeby. Metody hodnocení a reinženýrství. Samostatná práce a diskuse nad ní.
7) Jak na řízení redakce (z praxe I): Redakční praxe, harmonogramy, porady a struktura médií.
8) Jak na Media Relations (z praxe II): Česká mediální scéna, metody práce s novináři. Hlavní nástroje: tisková zpráva, tisková konference, akce pro novináře,
9) Návrh restrukturalizace a optimalizace firemních médií.
10) Samostatná práce a závěrečné prezentace s diskusí.
Ukončení: Návrh optimalizace vybraného firemního média. Forma: Veřejná prezentace s diskusí.
Informace ke kombinované nebo distanční formě
Rozsah konzultací (soustředění) 3x2 hod./sem.
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly
Kombinované studium bude mít obsah obdobný, jen těžiště předmětu bude přeneseno do praktické činnosti nad konkrétními kanály a jejich aplikace do prostředí, které znají ze své zkušenostní praxe.
Studijní literatura a studijní pomůcky
Povinná
? Iveta Horáková, Dita Stejskalová, Hana Škapová: Strategie firemní komunikace, Management Press, Praha 2008
? Oldřich Čepelka a kol: Práce s veřejností v nepodnikatelském sektoru, Nadace Omega, Liberec 1997
Doporučená
? Šálek Marek, Feřtek Tomáš: Novináři nejsou zlí: mediální rukověť pro neziskové organizace, Praha, Nadace Via, 2001
? Pospíšil Pavel: Efektivní public relations a media relations, Praha, Computer Press, 2002
? Schultz Don E.: Moderní reklama: umění zaujmout, Praha, Grada, 1995
? Zyman Sergio: Konec marketingu, jak jsme ho znali, Management Press, první 2005

Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.