TPR2A Teorie a praxe PR 2

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2021
Rozsah
1/1. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Jozef Ftorek, M.A. (přednášející)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Informace učitele
Název studijního předmětu Teorie a praxe public relations
Typ předmětu povinný doporučený ročník / semestr 2 - 3/
4 - 5
Rozsah studijního předmětu 26 hod. hod. za týden 2 kreditů 3
Jiný způsob vyjádření rozsahu jeden semestr
Způsob zakončení zápočet, zkouška Forma výuky přednáška a seminář
Další požadavky na studenta

Vyučující J. Ftorek, M.A.

Stručná anotace předmětu
Anotace:
Obor Public relations (PR) je aplikovanou sociální vědou, která pracuje především s poznatky oboru sociologie a psychologie. Jádrem předmětu PR je vědecky pojaté ovlivňování mínění a chování veřejnosti nebo konkrétních cílových skupin. „Otec zakladatel“ současného public relations
E. L. Bernays ve své knize Propaganda (1928) napsal: „Vědomé a inteligentní usměrňování názorů, organizovaných zvyků veřejné masy je významnou součástí fungování demokratické společnosti. Ti, kdo ovládají tyto „neviditelné“ společenské mechanismy, zakládají skrytou vládu, která je skutečnou vládnoucí silou naší země.“
Cílem výuky je zprostředkovat studentům základní teoretické a praktické poznatky oboru public relations včetně vlastní geneze oboru. Jedná se tak o seznámení s historickým kontextem formování oboru, teoretickými východisky a současnou praxí ovlivňování mínění, formování souhlasu, a to v regionálním i globálním prostředí. Teoretické poznatky jsou konkretizovány a procvičovány na příkladech ze společenské praxe (především z politiky, obchodu a podnikání) formou případových studií, projektů a seminárních prací.

Osnova: 1. Public relations: geneze, současnost, aktuální trendy
1.2 Současné public relations (PR)
• PR a pseudoudálosti
• PR a vytváření souhlasu
• PR a usměrňování informací - zpráv
• Cílové skupiny PR
1. 2.1 Aktivní PR
1.2.2 Reaktivní PR
1.2.3 Nástroje komunikace a komunikační kanály

2. Public relations a masová média (Media Relations)
2.1. Společenské determinanty fungování masových médií
2.2. Účinky obsahové produkce masových médií
2.3. Masová média jako průmysl

3. Public relations a žurnalistika,
3.1 Novinářský styl a „zpravodajská“ hodnota

4. Public relations a moderní podnikání
• Public relations a agenturní praxe
• Agentura PR
• Odměna za práci, komerční praxi v PR

5. PR, reklama a marketing
5. 1. PR a marketingový mix

6. Public relations a etika

7. Public relations a politika

8. Public relations a informační válka
Případové studie ze společenské praxe jsou tematicky řazeny ke každému bloku.

Informace ke kombinované nebo distanční formě
Rozsah konzultací (soustředění) 3x2 hod./sem.
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly

Rozsah učiva je stejný jako u prezenčního studia, rozdělený do tří bloků dle semestrů (blok A témata 1 a 5, blok B témata 2 – 3 a 5 – 8, blok C dialogicky – kvalifikační – obhajoba případové studie dle volby studenta.
Předmět je zakončen zkouškou. Podmínkou udělení zápočtu je odevzdání případové studie a kom. strategie.

Studijní literatura a studijní pomůcky
Základní:
Ftorek Jozef: Public relations jako ovlivňování mínění (vydání III.), Grada, Praha 2012
Ftorek Jozef: Public relations a politika, kdo jak řídí naše osudy s naším souhlasem, Grada, Praha 2010
McNair Brian, Sociologie žurnalistiky, Portál, Praha 2003
Caywood Clarke, Public Relations: Řízená komunikace podniku s veřejností, Computer Press, Brno 2003
Jirák J. - Köpplová B. Média a společnost:, Portál, Praha 2003
http://www.prwatch.org/
Doporučená :
Tye Larry, The Father of Spin: Edward L. Bernays & the Birth of Public Relations, Crown Publisher, New York 1998
Stuart Ewen, PR: A Social History of Spin, Basic Books, New York 1996
Bernays Edward: Propaganda, Ig Publishing, New York 2004
Kunczik Michael: Základy masové komunikace, Karolinum, Praha 1995
Cobley P. - Briggs A., The Media: An Introduction, Pearson – Longman, Harlow 2002
Lewis Justin, Constructing Public Opinion, Columbia University Press, New York 2001
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020.