MD20VXRET Rétorika (VOP)

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2025
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Hana Zmek, MBA (přednášející)
Garance
PhDr. Hana Zmek, MBA
Katedra mezinárodních vztahů a diplomacie – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Dodavatelské pracoviště: Katedra mezinárodních vztahů a diplomacie – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Předpoklady
Anotace: Rétorika je kurz, který posluchačům předloží nejen informace o historii rétoriky, ale především požadavky, které jsou kladené na rétoriku v běžném a profesním životě.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 23/20, pouze zareg.: 10/20
Cíle předmětu
Předmět Rétorika je koncipován tak, aby studentům s diplomatickým zaměřením poskytl klíčové dovednosti potřebné pro efektivní komunikaci v mezinárodním prostředí. Výuka se zaměřuje na principy veřejného projevu, strategickou argumentaci a přesvědčivou prezentaci, které jsou nezbytné při diplomatických jednáních, veřejných vystoupeních a mediálních prezentacích. Studenti se naučí pracovat s hlasem, kontrolovat neverbální komunikaci a zvládat stresové situace při oficiálních vystoupeních. Kurz zahrnuje také analýzu historických i současných řečnických technik významných diplomatů a politiků. Absolventi získají praktické dovednosti, které jim umožní efektivně reprezentovat stát, organizaci či instituce na mezinárodním poli a vést profesionální komunikaci ve složitých a citlivých situacích.
Osnova
  • 1. Rétorika není jen umění současnosti (umění řečnictví od antiky k 21. století).
  • 2. Základní komunikační prostředky.
  • 3. Etiketa, etika, komunikační bariéry, psychologické aspekty rétorických schopností.
  • 4. Druhy řečnických projevů: diskusní příspěvek, přednáška, interview, řeč politická, slavnostní, konferenční příspěvek atd.
  • 5. Cílová skupina – kdo přijímá naše informace.
  • 6. Strategická příprava rétorického výkonu.
  • 7. Naše smysly. Co chceme vidět – komunikace pomocí obrázků, grafů, symbolů, plánků atd.
  • 8. Média – řeč v online prostoru.
  • 9. Rétorické výkony u připravené prezentace – PowerPoint, sociální sítě, telefon.
  • 10. Rétorika v kritické situaci – smuteční obřad, technický výpadek, nevstřícné publikum aj.
  • 11. Nic se nemá přehánět – pozor na přísloví, komentáře, řečové zlozvyky a vlastní limity.
  • 12. Řeč těla na domácí půdě nemusí mít stejný význam jako v zahraničí.
  • 13. Projev, prezentace, osobnost a hodnocení rétorických výkonů osobností diplomacie.
Literatura
    povinná literatura
  • HAVENER, Thorsten. Tichá řeč těla: jak číst myšlenky a pocity jiných lidí. Přeložil Magdaléna POMIKÁLKOVÁ. Praha: Grada, 2022. ISBN 978-80-271-3199-0
    neurčeno
  • KOHOUT, Jaroslav. Rétorika: umění mluvit a jednat s lidmi. 5. doplněné vydání. Praha: Powerprint, 2021. ISBN 978-80-7568-392-2
  • ŽANTOVSKÁ, Irena. Rétorika a komunikace. Praha: Dokořán, 2015. Bod (Dokořán). ISBN 978-80-363-712-5
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/predmet/ucp/leto2025/MD20VXRET