JN110 Německý jazyk I.

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2010
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Marie Kulichová (přednášející)
PhDr. Eva Ottová (přednášející)
Mgr. Marie Šimonovská, prom. fil. (přednášející)
Garance
Mgr. Marie Kulichová
Katedra jazyků – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Předpoklady
Program získávání jazykové kompetence je přizpůsoben vstupní znalosti studentů, která vyplývá z rozřazovacích testů. Vstupní znalost německého jazyka v jazykových skupinách se pohybuje od úrovně A1 – B1 (dle Evropského referenčního rámce pro jazyky) a v průběhu tří semestrů sleduje cílovou úroveň A2 – B2. Studovaná úroveň jazyka je evidována v informačním systému a při hodnocení v indexu studenta.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopení složitějších gramatických jevů a zdokonalení praktických komunikačních dovedností při současném zvládnutí odborné terminologie. Důraz je kladen zejména na hospodářský jazyk pokrývající komunikační potřeby studovaných oborů, tj. podnikatelské praxe v terciární sféře. Studenti si osvojí základní formy ústní i písemné komunikace v kontaktu s obchodními partnery a se zákazníky. Předmět JN110 Německý jazyk představuje úvodní kurz odborného jazyka zaměřeného na základy profesní komunikace a získané znalosti a dovednosti jsou dále rozvíjeny v navazujícím předmětu JN120 a JN131. Znalosti: Student si v předmětu JN110 Německý jazyk prohloubí a rozšíří své jazykové znalosti a seznámí se základní odbornou terminologií pracovní komunikace, se specifickými prostředky ústní i písemné podnikové komunikace a s vybranými interkulturálními odlišnostmi německy mluvícího prostředí. Kompetence: Student bude absolvováním předmětu JN110 schopen vhodným způsobem komunikovat s obchodními partnery a kolegy vzhledem k situaci a prostředí, a to v rovině ústní i písemné. Dovednosti: Absolvováním předmětu JN110 má student umět navázat kontakt s obchodními partnery a pohotově reagovat v základních profesních situacích. Konkrétně má být schopen: přivítat zahraniční delegaci, představit svoje spolupracovníky, provést hosty firmou a místem pobytu, předat potřebné instrukce k orientaci v místě a v objektu; vysvětlit časový harmonogram programu návštěvy či jednání, stejně jako porozumět instrukcím rodilého mluvčího v obdobným situacích; specifikovat interkulturální zvláštnosti pro jednání v německy mluvící oblasti, resp. s rodilými mluvčími; formulovat rady, doporučení; vystoupit se souvislou prezentací konkrétní firmy; aktivně používat základní formy interní i vnější firemní komunikace (ústní i písemné); volit adekvátní komunikační prostředky pro popis problémů a nedorozumění a formulovat návrhy řešení.
Osnova
  • Zahraniční návštěva (plánování a zajištění návštěvy; přivítání delegace; seznamování – představování)
  • Program návštěvy, resp. jednání (komentář různých typů časového harmonogramu)
  • Orientace v místě (prohlídka objektu – oddělení ve firmě; prohlídka místa)
  • Interkulturální zvláštnosti - specifika pracovního jednání v německy mluvících oblastech (pracovní oběd aj. situace)
  • Studentské prezentace I - vlastní zkušenosti s německy mluvícím prostředím
  • Struktura firmy (oddělení, pozice, kompetence)
  • Prezentace, resp. propagace firmy ( zaměření firmy, základní číselné údaje; historie a budoucnost firmy)
  • Studentské prezentace II - profil firmy
  • Firemní komunikace (telefonování, domluvy schůzek a termínů aj.)
  • Základy interní korespondence (oznámení, pozvánky, potvrzení)
  • Problémy a nedorozumění (omluvy; návrhy řešení ; rady a doporučení)
  • Rozdílné jazykové prostředky formální a neformální komunikace
  • Souhrnné opakování gramatických jevů viz příslušné lekce
Literatura
    povinná literatura
  • BECKER, N, J BRAUNERT a W SCHLENKER. Unternehmen Deutsch – Aufbaukurs Lehrbuch. Stuttgart: Klett, 2004. info
  • BECKER, N a J BRAUNERT. Alltag Beruf & Co. 4 Kursbuch + Arbeitsbuch. Ismaning: Hueber Verlag, 2010. info
  • BECKER, N, J BRAUNERT a W SCHLENKER. Unternehmen Deutsch - Grundkurs Lehrbuch. Stuttgart: Klett, 2004. info
    doporučená literatura
  • BERGLOVÁ, E. Moderní gramatika němčiny. Plzeň: Fraus, 2002. ISBN 80-7238-144-X. info
Výukové metody
Forma výuky je založená na aktivní účasti studentů při řešení vybraných komunikačních situací jak v rovině ústní tak písemné. Praktický nácvik probíhá formou simulací reálných situací. Rozvíjí se tak jazykové dovednosti i schopnost volit vhodné komunikativní prostředky s ohledem na konkrétní situaci a interkulturální odlišnosti. Student kombinované formy bude samostatně plnit zadané úkoly (gramatická i komunikativní cvičení, četba textů, vyhledávání informací, příprava ústních prezentací atd.) a zpracuje písemné dokumenty podle zadání (dopis, e-mail, zpráva, program schůzky/jednání), které se vážou na základní okruhy předmětu. Jejich kontrola a doplňující procvičování se uskuteční během konzultací. Kontrola zvládnutí zadaných forem komunikace bude předmětem závěrečného testu, jehož úspěšné absolvování je podmínkou udělení zápočtu.
Informace učitele
Pozn. k literatuře
ad1)PS, KS - cílová úroveň B2
ad2)PS - cílová úroveň B1
ad3)KS – cílová úroveň A2
ad4)KS, PS - doporučená, resp. vhodná pro všechny úrovně

Studenti PS i KS mají povinnost sledovat informace ve "Vývěsce Katedry jazyků" a pod odkazem "Studijní materiály" :
kombinovaní - pod odkazem KS/JN110+úroveň a číslo příslušné skupiny,
prezenční - pod odkazem PS/JN110+úroveň a číslo příslušné skupiny.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: KS / toleruje se ukončení nejpozději do konce zkouškového období po 3.semestru
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: KS / 2; 2-2-2; celkem 6.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.