JC020 Český jazyk II.

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2024
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Silvia Homolyová (cvičící)
Mgr. Iva Dočekalová (cvičící)
PaedDr. Dana Mašínová (cvičící)
Mgr. Dana Kolářová, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Bc. Lenka Muschová (náhr. zkoušející)
Předpoklady
JC010 Český jazyk I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Předmět si mohou zapsat pouze cizinci, tj. ti, kdo nejsou Češi nebo Slováci.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si základní akademické dovednosti a rozšířit si jazykové znalosti a dovednosti na úroveň B2 Společného evropského referenčního rámce se zvláštním zřetelem na oblast hotelnictví a cestovního ruchu.
Znalosti: Student si upevní již nabyté běžné komunikační znalosti a prohloubí a rozšíří si speciálnější formy ústní i písemné komunikace.
Dovednosti: Student by měl být schopen zvolit vhodné dorozumívací prostředky s ohledem na určitou komunikační situaci a měl by si rozvíjet aktivní znalost spisovné češtiny a pasivní znalost češtiny obecné.
Kompetence: Nabyté znalosti a dovednosti by studentovi měly umožnit adekvátně a standardně se dorozumívat i v speciálnějších situacích, a to jak ústně (prezentace), tak písemně (formální e-mail), a lépe porozumět i náročnějším mluveným projevům (přednáška) či psaným textům (učebnice, skripta).
Osnova
  • 1. Deklinace přejatých substantiv, charakter osob
  • 2. Slovesné prefixy, shrnutí informací
  • 3. Reflexivní zájmena a reflexivní slovesa, vyprávění
  • 4. Singularia a pluralia tantum, prezentace
  • 5. Duál párových částí těla, interview
  • 6. Slovosled příklonek, vyjádření názoru
  • 7. Deklinace číslovek, popis turistické destinace
  • 8. Substantiva po výrazech množství a shoda slovesa, popis statistických údajů
  • 9. Reflexivní pasivum, popis projektu
  • 10. Relativa a vztažné věty, diskuse
  • 11. Deklinace složených zájmen, argumentace
  • 12. Koherence textu a aktuální členění, korekce textu
  • 13. Shrnutí a opakování
Literatura
    povinná literatura
  • HRADILOVÁ, Darina et al. Czech it up! 4: čeština pro cizince : úroveň B2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5771-0. info
    doporučená literatura
  • BISCHOFOVÁ, Jana a ET ALII. Čeština pro středně a více pokročilé. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2011, 322 s. ISBN 978-80-246-1793-0. info
  • NEKOVÁŘOVÁ, Alena. Čeština pro život. 2. vyd. Praha: Akropolis, 2008, 258 s. ISBN 978-80-86903-80-4. info
Výukové metody
Forma výuky je založená na aktivitách studentů ve vybraných komunikačních situacích v rovině ústní a písemné. Praktický nácvik probíhá formou simulací reálných situací a imitace adekvátně náročných struktur. Studenti tak získávají návyk používat vhodné komunikační prostředky s ohledem na konkrétní situaci.
Metody hodnocení
Obsah předmětu: Prezenční studium (hodin)
Cvičení - 26
Samostatná příprava - 52
Celkem - 78
Požadavky na zakončení: Prezenční studium (váha v %)
Písemný test - 100
Celkem - 100
Zvláštní podmínky a podrobnosti - min. 75% účast na cvičení
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.