MG116 Psychology of Management

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Summer 2013
Extent and Intensity
2/2. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Milada Šmejcová, CSc. (lecturer)
Ing. Barbora Koklarová, Ph.D. (seminar tutor)
doc. PhDr. Milada Šmejcová, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Milada Šmejcová, CSc.
Katedra managementu – University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Prerequisites (in Czech)
MG023 Psychology
Úspěšné absolvování bakalářských předmětů MG023, MG025, MG002 a MG017
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 6 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Předmět MG116 seznamuje studenty s poznáním a pochopením nutnosti, že prosperita organizace je mimo jiné podmíněna systematickým uplatňováním nejnovějších poznatků psychologie organizace, psychologie práce, psychologie komunikace, interkulturální psychologie a personologie při řízení, proměňujícím se nyní výrazně pod vlivem sociokulturních souvislostí globalizace. Formou řešení teoretických a praktických problémů řízení si studenti uvědomují, že struktura společností se radikálně mění a jednotliví vedoucí pracovníci mají mnohem větší autonomii, povnnosti a odpovědnost. Organizace omezují centrální řízení a usilují o zplnomocnění zaměstnanců (empowerment). Předmět MG116 se sanží svým pojetím prokázat, že víc než kdy dříve jsou analýza a porozumění pracovní zkušenosti z psychologického hlediska nutné pro úspěšné zkloubení pracovního úspěchu a kvality života.
Syllabus
  • 1) Význam základních směrů psychologického myšlení pro současnost a blízkou budoucnost řízení managementu služeb. 2) Psychologie práce dnes, uplatnění jejich systémů v řízení. 3) Využití psychologie organizace ve službách. Možnosti ergonomie. 4) Sociální a interpersonální vztahy na pracovišti. Součásti sociálního styku: percepce - interakce - komunikace v organizaci. 5) Team a jeho vůdce, psychologické rozměry teamové práce, sociální identifikace, teorie sociální reprezentace. 6) Pozice teamu v organizaci, interakce mezi teamem a podnikem, zaměstnanec jako vyslanec. Organizační kultura jako symbol, jako systém, jako sdílená přesvědčení. 7) Problematika racionálního, emocionálního a politického řízení - trojrozměrní manažeři. 8) Manažer a jeho činnost z hlediska profesionální komunikace. Projevy autority moci a moci autority v interpersonální komunikaci. 9) Ego a komunikace. Vliv sebepojetí, sebeuvědomění a sebemonitoringu manažera na úroveň jeho egocentrické a sociocentrické komunikace. 10) Proměny komunikačních technik v organizaci. Způsoby "překládání" v profesionální komunikaci. Podnikový, manažerský, technicko-odborný, klientský a dodavatelský jazyk. 11) Ambivalence tykání a vykání v organizaci. 12) Psychologické a etické souvislosti skutečné komunikace v organizaci. Psychologické aspekty pravdy, polopravdy a lži. 13) Charakter paradoxu globalizace ve vnitrofiremní komunikaci. Interkulturní komunikace v kontextu organizačního a pracovního života.
Literature
    required literature
  • ŠMEJCOVÁ, Milada and Barbora KOKLAROVÁ. Psychologie řízení. 1. vydání. VŠH, 2012. ISBN 978-80-87411-34-6. info
  • MIKULÁŠTÍK, M.: Komunikační dovednosti v praxi. II. doplněné a přepracované vydání, Praha, Grada 2010. ISBN 978-80-247-2339-6
  • MIKULÁŠTÍK, M.: Tvořivost a inovace v práci manažera. Praha, Grada 2010. ISBN 978-80-247-2016-6
    recommended literature
  • HAYES, N.: Psychologie týmové práce. Praha, Portál 2005. kapitola 2-4, str. 39-104. ISBN 80-7178-983-6
  • OWEN, J.: Tři pilíře úspěšného manažera. Praha, Grada 2008. kapitola 1, str. 13-20, kapitola 3, str. 81-149, kapitola 4, str. 153-211. ISBN 978-80-247-2400-3
  • NAKONEČNÝ, M.: Sociální psychologie organizace. Praha, Grada 2006. ISBN 80-247-0577-X
Teaching methods (in Czech)
přednáška, tréninkové semináře
Assessment methods (in Czech)
seminární práce, tréninkové aktivity, teoretická zkouška
Language of instruction
Czech
Follow-Up Courses
Further comments (probably available only in Czech)
Information on completion of the course: z | zk
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught: every week.
Note related to how often the course is taught: KS: 5|5|5 tj. 15h celkem.
The course is also listed under the following terms Summer 2011, winter 2011, Summer 2012, winter 2012.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/summer2013/MG116