EK114 Mikroekonomie

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2012
Rozsah
2/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jan Máče, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jiří Kotrbáček (cvičící)
PhDr. Jan Kranát, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Jan Máče, Ph.D.
Katedra ekonomie a ekonomiky – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět EK 114 Mikroekonomie rozvíjí znalosti, které studenti získají v předmětu EK 014 Mikroekonomie v bakalářském stupni studia. Seznámí je se základem dějin ekonomického myšlení, teorií rozhodování spotřebitele (kardinalistická, ordinalistická teorie užitku, rozhodování za rizika, mezičasová substituce), chováním firmy v podmínkách dokonalé konkurence (produkční funkce v krátkém a dlouhém období, úspory z rozsahu atd.), steorií směny a rovnováhy (teorie komparativních výhod, arbitráže). Významnou částí obsahu předmětu je podrobná analýza nedokonalé konkurence, monopolu a oligopolu. Pozornost bude zaměřena také na trhy výrobních faktorů (ceny VF, přerozdělování důchodů, Lorenzova křivka, Giniho koeficient). Studenti se seznámí také s problematikou kapitálu a investičních rozhodování. Závěr kurzu bude zaměřen na teorii všeobecné rovnováhy.

Znalosti: Student v předmětu EK 114 Mikroekonomie získá rozšířený přehled o ekonomickém systému, fungování tržní ekonomiky v podmínkách dokonalé i nedokonalé konkurence i o rozhodování ekonomických subjektů. Seznámí se i s vývojem ekonomických teorií.

Kompetence: Student by absolvováním předmětu EK 114 měl být schopen hlubší analýzy ekonomických dějů v rámci ekonomického systému a abstrakce získaných poznatků. Tato schopnost má přispět k posílení jeho sociálních kompetencí.

Dovednosti: Absolvování předmětu EK 114 by mělo přispět ke schopnosti studenta orientovat se v hospodářských dějích reálné ekonomiky na úrovni ekonomických subjektů i ekonomického systému a řešit náročnější ekonomické úlohy. Tato schopnost je základem úspěšného uplatnění absolventa vysoké školy v manažerských funkcích na střední či vyšší úrovni managementu. Důležitá je zejména schopnost analyzovat chování ekonomických subjektů, které vytvářejí nabídku či poptávku na trzích. Cvičení předmětu EK 014 mají přispět ke schopnostem studenta diskutovat o teoretických problémech a o jejich aplikaci na konkrétní situace v hospodářském životě.
Osnova
  • 1. Ekonomický systém.
  • 2. Dějiny ekonomického myšlení – merkantilisté, fysiokraté, klasická škola, A. Smith, D. Ricardo, J. S. Mill, K. Marx.
  • 3. .Dějiny ekonomického myšlení – A. Marchall, Lousanská škola, J. M. Keynes, monetaristé – M. Friedman, neoliberální teorie – F. von. Hayek, ekonomie strany nabídky, E. Chamberlin, J. Robinsonová.
  • 4. Chování spotřebitele v dokonalé konkurenci, kardinalistická a ordinalistická teorie užitku, odvození křivky poptávky.
  • 5. Rozhodování firmy v dokonalé konkurenci, produkční funkce v krátkém a dlouhém období.
  • 6. Firma jako pletenec smluv, úspory z rozsahu.
  • 7. Směna a rovnováha, komparativní výhody, arbitráž.
  • 8. Nedokonalá konkurence a monopol - cenová diskriminace, diskriminující monopol.
  • 9. Oligopol – typy oligopolu, rovnováha oligopolu.
  • 10. Trhy výrobních faktorů – ceny a přerozdělování důchodů.
  • 11. Lorenzova křivka a Giniho koeficient.
  • 12. Kapitál a investiční rozhodování.
  • 13. Všeobecná rovnováha.
Literatura
    povinná literatura
  • HOLMAN, Robert. Mikroekonomie. 2007. vyd. Praha: C.H.Beck, 2007. ISBN 978-80-7179-862-0. info
    doporučená literatura
  • SAMUELSON, Paul A. a William D. NORDHAUS. Economics. 2007. vyd. Praha: NS Svoboda, 2007. ISBN 978-80-205-0590-3. info
  • FRANK, H. R. a B. S. BERNANKE. Ekonomie. 2002. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0471-4. info
  • MANKIW, Gregory N. Principles of economics. 1999. vyd. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-891-1. info
Výukové metody
Student kombinované formy zpracuje seminární práci na zadané téma, které se váže na základní okruhy předmětu. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat odborný text a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran ). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Bez uznané seminární práce student nemůže absolvovat zkoušku.
Metody hodnocení
Obsah předmětu:
Prezenční studium/Kombinované studium (hodin)
Přednášky - 26/18
Cvičení - 26/0
Samostatná příprava - 78/112
Celkem - 130/130

Požadavky na zakončení:
Prezenční studium/Kombinované studium (váha v %)
Písemný test - 0/40
Ústní zkouška - 100/60
Celkem - 100/100
Zvláštní podmínky a podrobnosti - min.80% účastni na cvičení (prez.)
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, zima 2011, zima 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.