MG029 Psychologie

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2020
Rozsah
2/0. 3/3/3. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Ing. Karel Chadt, CSc. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Ing. Karel Chadt, CSc.
Katedra managementu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Cílem předmětu je uvedení studenta do problematiky psychologie, pochopení jejího postavení a významu v systému soudobých věd, využití její metodologické funkce nejen v oblasti ryze odborné, ale i v širokém spektru praktických činností vůbec, manažerské praxe studovaného oboru pak zvláště. Analýza základních psychologických kategorií umožňuje pochopení specifičtějších témat sociální psychologie, psychologie osobnosti, psychologie práce a osobnosti, psychologie zdraví.
Výstupy z učení
Znalosti: Student si uvědomuje soudobé mimořádně výrazné nároky na profil osobních předpokladů a vlastností vedoucího pracovníka ve službách.Schopnosti: Student dokáže zvyšovat stupeň frustrační tolerance, protože pochopil náročnost práce ve službách z hlediska psychiky.Dovednosti: Student umí použít metody praktického poznávání lidí nutné pro vedoucího pracovníka oboru služeb. Zároveň se naučil základní techniky jednání s klienty, včetně klientů „svízelných“ povah.
Osnova
  • Osnova: 1. Historie a současnost základních směrů psychologického myšlení. 2. Metodologie a metody psychologie, jejich využití v tvůrčí činnosti studovaného programu. 3. Osobnost, její struktura, vývoj a dimenze. 4. Schopnosti a vlohy. Druhy schopností určené faktorovou analýzou – dimenze vnímání, psychomotoriky a inteligence. Uplatnění emoční inteligence ve službách cestovního ruchu. 5. Temperament, soudobé metody jeho zkoumání, temperamentové dimenze obecného chování, emocionálního prožívání, sociálního chování, maskulinity a feminity. 6. Motivace, základní psychologické kategorie motivů, problém demotivace a frustrace, pracovní spokojenost. 7. Inteligence a tvořivost. Projevy, účinky a složitosti jednotlivých typů inteligence a jejich kombinace u jednotlivce. 8. Sociální interakce, postoje, role chování ve studovaném programu. 9. Dynamismy adaptace – možnosti a problémy ve studovaném programu. 10. Poznávání a charakterizace osobnosti – metody praktického poznávání lidí nutné pro vedoucího pracovníka oboru. 11. Poradenská psychologie práce. Úloha a význam psychologického poradenství v osobním a profesionálním životě jedince zaměstnaného ve službách cestovního ruchu. 12. Sumarizující interaktivní diskuse k probranému učivu. 13. Psychologický film tematicky zaměřený k oboru služeb. Analýza psychiky jednotlivých postav, příčin jejich chování a činů.Studijní literatura a studijní pomůckyPovinná:Pauknerová, D. a kol. Psychologie a sociologie pro ekonomy a manažery. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3
Literatura
    povinná literatura
  • PAUKNEROVÁ, D. Psychologie pro ekonomy a manažery. Grada Publishing, 2012, roč. 2012, 3. vydání. info
Výukové metody
interaktivní přednáška, interaktivní diskuse, komunikační a rozhodovací hra, etudy
Metody hodnocení
ústní zkouška,nebo písemná zkouška
Navazující předměty
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: z | zk
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: KS: 3|3|3, celkem 9.
vylosovaný teoretický zkušební okruh a bodové hodnocení aktivit při semináři.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.