JN110 Německý jazyk I.

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Eva Ottová (cvičící)
Mgr. Hana Šuťaková (cvičící)
Garance
PhDr. Eva Ottová
Katedra jazyků – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Předpoklady
Program získávání jazykové kompetence je přizpůsoben vstupní znalosti studentů, která vyplývá z rozřazovacích testů. Vstupní znalost německého jazyka v jazykových skupinách se pohybuje od úrovně A1 – B1 (dle Evropského referenčního rámce pro jazyky) a v průběhu tří semestrů sleduje cílovou úroveň A2 – B2. Studovaná úroveň jazyka je evidována v informačním systému a při hodnocení v indexu studenta. Předmět JN110 Německý jazyk představuje úvodní kurz odborného jazyka zaměřeného na základy profesní komunikace a získané znalosti a dovednosti jsou dále rozvíjeny v navazujícím předmětu JN120.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopení složitějších gramatických jevů a zdokonalení praktických komunikačních dovedností při současném zvládnutí odborné terminologie. Důraz je kladen zejména na hospodářský jazyk pokrývající komunikační potřeby studovaných oborů, tj. podnikatelské praxe v terciární sféře. Studenti si osvojí základní formy ústní i písemné komunikace v kontaktu s obchodními partnery a se zákazníky.
Znalosti: Student si v předmětu JN110 Německý jazyk prohloubí a rozšíří své jazykové znalosti a seznámí se základní odbornou terminologií pracovní komunikace, se specifickými prostředky ústní i písemné podnikové komunikace a s vybranými interkulturálními odlišnostmi německy mluvícího prostředí.
Kompetence: Student bude absolvováním předmětu JN110 schopen vhodným způsobem komunikovat s obchodními partnery a kolegy vzhledem k situaci a prostředí, a to v rovině ústní i písemné.
Dovednosti: Absolvováním předmětu JN110 má student umět navázat kontakt s obchodními partnery a pohotově reagovat v základních profesních situacích. Konkrétně má být schopen: přivítat zahraniční delegaci, představit svoje spolupracovníky, provést hosty firmou a místem pobytu, předat potřebné instrukce k orientaci v místě a v objektu; vysvětlit časový harmonogram programu návštěvy či jednání, stejně jako porozumět instrukcím rodilého mluvčího v obdobným situacích; specifikovat interkulturální zvláštnosti pro jednání v německy mluvící oblasti, resp. s rodilými mluvčími; formulovat rady, doporučení; vystoupit se souvislou prezentací konkrétní firmy; aktivně používat základní formy interní i vnější firemní komunikace (ústní i písemné); volit adekvátní komunikační prostředky pro popis problémů a nedorozumění a formulovat návrhy řešení.
Osnova
  • Zahraniční návštěva (plánování a zajištění návštěvy; přivítání delegace; seznamování – představování)
  • Program návštěvy, resp. jednání (komentář různých typů časového harmonogramu)
  • Orientace v místě (prohlídka objektu – oddělení ve firmě; prohlídka místa)
  • Interkulturální zvláštnosti - specifika pracovního jednání v německy mluvících oblastech (pracovní oběd aj. situace)
  • Studentské prezentace I - vlastní zkušenosti s německy mluvícím prostředím
  • Struktura firmy (oddělení, pozice, kompetence)
  • Prezentace, resp. propagace firmy ( zaměření firmy, základní číselné údaje; historie a budoucnost firmy)
  • Studentské prezentace II - profil firmy
  • Firemní komunikace (telefonování, domluvy schůzek a termínů aj.)
  • Základy interní korespondence (oznámení, pozvánky, potvrzení)
  • Problémy a nedorozumění (omluvy; návrhy řešení ; rady a doporučení)
  • Rozdílné jazykové prostředky formální a neformální komunikace
  • Souhrnné opakování gramatických jevů viz příslušné lekce
Literatura
    povinná literatura
  • BECKER, N, J BRAUNERT a W SCHLENKER. Unternehmen Deutsch – Aufbaukurs Lehrbuch. nakl. Klett: nakl. Klett, 2005. info
  • BECKER, N, J BRAUNERT a W SCHLENKER. Unternehmen Deutsch – Aufbaukurs Arbeitsbuch. Stuttgart: nakl. Klett, 2006. info
  • BECKER, N a J BRAUNERT. Alltag Beruf & Co. 4 Kursbuch + Arbeitsbuch. Ismaning: Hueber Verlag, 2010. info
  • BECKER, N a J BRAUNERT. Alltag Beruf & Co. 3. Ismaning: Hueber Verlag, 2010. ISBN 978-3-19-301590-7. info
    doporučená literatura
  • BERGLOVÁ, E. Moderní gramatika němčiny. Plzeň: Fraus, 2006. ISBN 80-7238-441-4. info
Výukové metody
Forma výuky je založená na aktivní účasti studentů při řešení vybraných komunikačních situací jak v rovině ústní tak písemné. Praktický nácvik probíhá formou simulací reálných situací zaměřených zejména na manažerské pozice. Rozvíjí se tak jazykové dovednosti i schopnost volit vhodné komunikativní prostředky s ohledem na konkrétní situaci a interkulturální odlišnosti.
Metody hodnocení
Prezenční studium: - písemný test (min. 70%), při vyhodnocení bude přihlédnuto k úspěsnému splnění jednotlivých částí testu - aktivní účast na seminářích (min. 75%) - příprava a přednesení cizojazyčné prezentace
Student kombinované formy bude samostatně plnit zadané úkoly (gramatická i komunikativní cvičení, četba textů, vyhledávání informací, příprava ústních prezentací atd.) a zpracuje písemné dokumenty podle zadání (dopis, e-mail, zpráva, program schůzky/jednání), které se váže na základní okruhy předmětu. Jejich kontrola a doplňující procvičování se uskuteční během konzultací. Kontrola zvládnutí zadaných forem komunikace bude předmětem závěrečného testu, jehož úspěšné absolvování je podmínkou udělení zápočtu.
Navazující předměty
Informace učitele
Povinná:
BECKER, N.; BRAUNERT, J.; SCHLENKER, W.: Unternehmen Deutsch – Aufbaukurs Lehrbuch, Stuttgart , nakl. Klett, 2005, ISBN-10 3-12-675745-4 (PS - cílová úroveň B2)
BECKER, N.; BRAUNERT, J.; SCHLENKER, W.: Unternehmen Deutsch – Aufbaukurs Arbeitsbuch, Stuttgart , nakl. Klett, 2006, ISBN-10 3-12-675746-1 (KS - cílová úroveň B2)
BECKER, N., BRAUNERT, J.: Alltag Beruf & Co. 4 Kursbuch + Arbeitsbuch, Ismaning, Hueber Verlag, 2010, ISBN 978-3-19-301590- 6 (PS - cílová úroveň B1)
BECKER, N., BRAUNERT, J.: Alltag Beruf & Co. 3 Kursbuch + Arbeitsbuch, Ismaning, Hueber Verlag, 2010, ISBN 978-3-19-301590- 7 (PS - cílová úroveň A2)
Doporučená:
BERGLOVÁ, E.: Moderní gramatika němčiny, nakl. Fraus (výklad + cvičení), Plzeň , Fraus, 2006, ISBN 80-7238-441-4 (KS, PS - všechny úrovně)
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Zápočet je nutno splnit do konce zkouškového období daného semestru.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: 2; KS: 3-3-3; celkem 9.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010, zima 2011, zima 2012, zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.