MT109 Aplikovaná statistika

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2016
Rozsah
2/2. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. Zdena Lustigová, CSc. (přednášející)
doc. RNDr. Zdena Lustigová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. RNDr. Zdena Lustigová, CSc.
Katedra managementu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenta s aplikací základních statistických postupů na datové soubory, se kterými se může setkat v ekonomické teorii a hospodářské praxi. Předmět je zaměřen: 1/ na interpretaci dat a zpráv na nich založených, 2/na vlastní zpracování větších datových souborů (v rozsahu, se kterým se může student hotelnictví a lázeňství v praxi setkat), 3/na vlastní vytváření závěrů a psaní zpráv. V předmětu se zpracovávají datové soubory prostřednictvím počítače. Znalosti: Student získá základní znalosti o statistických metodách používaných v ekonomické teorii a hospodářské praxi. Dovednosti: Student umí zpracovat větší datové soubory (kategorická i kvantitativní data) prostřednictvím počítače. Student umí napsat zprávu s použitím grafů a jiných výsledků. Schopnosti: Student je schopen analýzy a interpretace získaných výsledků, včetně jejich kritického vyhodnocení. Student je schopen odhalit manipulaci statistickými daty.
Osnova
  • 1. Specifika sběru a získávání dat, typy, základní rozdíly v jejich zpracování. 2. Zpracování kategorických dat (filtrování přes 2 či více proměnných, kontingenční tabulky). 3. Zpracování kvantitativních dat, tvorba histogramu, velké datové soubory (1000 a více). 4. Boxploty, paralelní boxploty - tvorba a interpretace (uplatnění v reportingu). 5. Normální rozdělení a s ním související ekonometrické pojmy. 6. Bodové grafy, tvorba a interperetace, závislost a příčinnost. 7. Analýza časových řad. 8. Trendy, typy vyrovnání. 9. Korelace. 10. Regrese, vícenásobná regrese. 11. Korelace časových řad, opožděná korelace, autokorelace. 12. Hypotézy. 13. Testování hypotéz (úvod).
Literatura
    povinná literatura
  • BOCK, D. E., VELLEMAN,P. F. DE VEAUX, R. D. Stats: Modeling the world. 2010. Pearson. Včetně dalších vydání. ISBN-10: 0321571010 • ISBN-13: 9780321571014
    doporučená literatura
  • HINDLS, R.; HRONOVÁ, S.; NOVÁK, I. Analýza dat v manažerském rozhodování. VŠE Praha: 1999, Grada, ISBN 80-7169-255-7.
  • DAVIE, S. Key facts and figures [for the] hospitality industry Hospitality Training Foundation, 1999
  • BAILEY, M. The international hotel industry. 2nd ed. Travel & Tourism Intelligence, 1998
  • WAYNE, W. Operations Research Applications and Algorithms. 4th. Edition, 2003, ISBN 10: 0534380581
  • ALFORD, P. E-business in the Travel Industry Travel and Tourism Intelligence, 2000
Výukové metody
praktická cvičení zaměřena na 1/získání praktických dovedností ve zpracování větších datových souborů na počítači, 2/interpretace výsledků, 3/psaní závěrů a zpráv založených na zpracování dat. Seminární práce má prokázat porozumění problematice a praktickou aplikaci sběru a zpracování dat. Příklady témat seminárních prací: - Aplikace regresní analýzy v predikci sezónní obsazenosti hotelu - Hodnocení spokojenosti zákazníka a jeho možné zobecnění s ohledem na výběr vzorku a další ohrožení externí validity - Závislost a nezávislost kategorických proměnných na příkladech z gastronomie -Analýza výsledků publikovaných výzkumů z oblasti vinařství z hlediska statistiky
Metody hodnocení
seminární práce, zkouška
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: z | zk
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.