MG022 Moderní personalistika

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2018
Rozsah
2/1/0. 5/5/5. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Mgr. Petr Fleischman (přednášející)
Ing. Mgr. Petr Fleischman (cvičící)
doc. Ing. Petr Čech, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Dr. Petr Krajáč, PhD.
Katedra managementu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních znalostí o personálním řízení a managementu lidských zdrojů pro liniové a střední manažery hotelů, restaurací, cestovních kanceláří a dalších podniků cestovního ruchu. Vychází ze znalostí získaných v předmětu management a Právo a z aplikace běžně užívaných standardů zajišťování personálních procesů v podnikové praxi. S ohledem na to, že variabilita hotelů a podniků cestovního ruchu z hlediska jejich velikosti – je obrovská (od malých rodinných podniků po nadnárodní koncerny zaměstnávající desetitisíce zaměstnanců), musí se této skutečnosti přizpůsobit obecně používané formy a metody personální práce.
Znalosti:
Studenti umí popsat vývoj forem personálního řízení a určit přístupy managementu konkrétního podniku k němu. Znají vztah obecných podnikových a personálních strategií, Identifikují zásady personální politiky podniku a interpretují jeho personální plán. Umí identifikovat nejdůležitější vstupy pro tvorbu popisu pracovního místa a pojmenovat požadavky na pracovníky, kteří tato místa zastávají. Dokáží vyjádřit rozdíly mezi různými formami pracovně právních vztahů. Znají pracovně právní dokumenty a umí identifikovat základní chyby v nich. Umí vysvětlit rozdíly mezi různými formami odměňování. Vyberou vhodné formy hodnocení zaměstnanců a jejich osobního rozvoje. Seřadí zaměstnanecké benefity podle jejich atraktivity a vypočítají náklady na ně.¨ Umí vyjádřit rozdíly v přístupu k personálnímu řízení v malých a velkých, případně mezinárodních společnostech.
Dovednosti:
Umí aplikovat zásady personální strategie a politiky do personálního plánování podniku. Ovládá postupy pro získávání nových zaměstnanců a změny v pracovních poměrech a jejich ukončování. Umí vytvořit základní pracovně právní dokumenty. Ovládají využití IS pro podporu personálního řízení a práci s informacemi v personálním řízení organizace. Umí posoudit v konkrétní situaci rizika při zpracování osobních údajů a navrhnout a realizovat příslušná opatření k jejich ochraně. Na základní úrovni analyzují přínosy jednotlivých pracovních míst (funkcí) k profitu organizace a umí vytvořit systém odměňování pro potřeby malé organizace. Znají význam osobního rozvoje zaměstnanců pro rozvoj podniku a umí analyzovat základní vzdělávací a rozvojové potřeby zaměstnanců a naplánovat aktivity k jejich dosažení. Umí provést hodnocení personálního stavu vedeného útvaru/malé organizace a navrhnout a řídit změny vedoucí k dosažení žádoucího stavu.
Schopnosti:
Student dokáže uplatňovat zásady personální politiky podniku, sestavit personální plán řízeného pracoviště, nastavit v rámci podnikových pravidel systém odměňování zaměstnanců, vytvořit základní pracovně právní dokumenty a využívat nástroje motivace pro řízení zaměstnanců v rozsahu pracoviště.
Osnova
  • 1. Podnik a jeho řízení, postavení personalistiky, základní personální procesy a činnosti,
  • 2. Vývoj personálního řízení, legislativa,
  • 3. Personální strategie, politika, plánování
  • 4. Organizace a řízení podniku jako základ personálního řízení,
  • 5. Personální administrativa a evidence, pracovně právní vztahy,
  • 6. Formování personálu organizace (staffing),
  • 7. Rozvoj lidských zdrojů,
  • 8. Odměňování a benefity, motivace zaměstnanců,
  • 9. Pracovní doba, práce přesčas, noční práce a pracovní pohotovost,
  • 10. Interní komunikace v organizaci,
  • 11. Specifické problémy personálního řízení v hotelech a dalších organizacích cestovního ruchu,
  • 12. Personální práce v organizaci – malé a střední organizace, hotelové řetězce, nadnárodní koncerny)
  • 13. Náklady na personalistiku
Literatura
    povinná literatura
  • ŽUFAN, Jan. Moderní personalistika ve službách. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 164 s. ISBN 978-80-7357-947-0. info
  • zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce. 2006. info
    doporučená literatura
  • HEJDUKOVÁ, Jitka, Ilja ŠEDIVÝ a Milada ŠMEJCOVÁ. Moderní personalistika v soudobém hotelnictví. Praha: VŠH, 2009. ISBN 978-80-86578-88-0. info
  • KOCIANOVÁ, Renata. Personální činnosti a metody personální práce. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2497-3. info
Výukové metody
Přednáška
Metody hodnocení
Ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k četnosti výuky: KS: 5|5|5 tj. 15h celkem.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013, zima 2014, zima 2015, zima 2016, zima 2017, léto 2018, léto 2019, zima 2019, léto 2020, zima 2020, léto 2021, zima 2021, léto 2022, zima 2022, léto 2023, zima 2023, léto 2024, zima 2024.