MD2021PKM Politická komunikace a politický marketing

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
zima 2021
Rozsah
1/2. 3 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Renáta Barbušinová (přednášející)
prof. Mgr. Lucia Spálová, PhD. (přednášející)
doc. RNDr. Bohumír Štědroň, CSc. (přednášející)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Informace učitele
Název studijního předmětu Politická komunikace a politický marketing
Typ předmětu PZ doporučený ročník / semestr 2/1
Rozsah studijního předmětu 1+2/týden
př. +cv. hod. 13/26 př./cv. kreditů 3
Prerekvizity, korekvizity, ekvivalence ----
Způsob ověření studijních výsledků klasifikovaný zápočet Forma výuky přednášky/ cvičení
Forma způsobu ověření studijních výsledků a další požadavky na studenta ústní zkouška, předpokladem připuštění k závěrečné ústní zkoušce bude předání seminární práce
.
Garant předmětu doc. RNDr. Bohumír Štědroň, CSc.
Zapojení garanta do výuky předmětu Garant stanovuje koncepci výuky, přednáší většinu témat, dále stanovuje koncepci cvičení a dohlíží na jejich vedení.
Vyučující

Jméno Praha Bratislava
doc. RNDr. Bohumír Štědroň, CSc. přednášející 100 %
cvičící 50 % přednášející 55 %
Jozef Ftorek, M. A. cvičící 50 %
PhDr. Marián Děd, PhD. přednášející 45 %
cvičící 100 %

Stručná anotace předmětu
Kurz poskytuje znalosti z oblasti aplikace politického marketingu ve sféře politiky. Studenti si rozšíří znalosti nástrojů prosazování zájmů a hodnot politických subjektů v současnosti. Osvojí si modely a strategie politického marketingu, politické reklamy PR a GR a jejich roli v politické komunikaci. Následně se seznámí s jejich uplatněním v politických stranách, volební a politické kampani jak v českém, tak i mezinárodním prostředí. Učivo předmětu navazuje a rozšiřuje znalosti z předmětů Základy politologie, Mezinárodní politika, Komparativní politologie, Rozhodování a analýza v politice. Student chápe společenský kontext PR a dokáže vyvinout vhodné programy CSR napříč společenským spektrem i v rámci globálního prostředí. Ovládá relevantní metody (SWOT, příčina-následek, dotazníkové šetření), které správně aplikuje za účelem formulace PR strategií. Rozlišuje jednotlivé formy PR, vhodně využívá komunikačních kanálů a vztahů s jednotlivými hráči, dokáže sepsat výzkumnou zprávu, tiskovou zprávu a zrealizuje tiskovou konferenci. Zvládá zásady a techniky krizové komunikace a managementu, dokáže účinně zareagovat na krize aplikací krátkodobých i dlouhodobých kroků, a to v souladu s etickými standardy.
Hlavní témata předmětu:
• Politický marketing – vznik, podstata a historické vymezení
• Politický marketing a politická komunikace
• Modely a nástroje politického marketingu
• Politická reklama
• Propaganda versus politický marketing
• Vplyv globálních medii na mezinárodní politiku
• Lobbing v politice a v politickém marketingu
• Politické strany a využívaní marketingového modelu
• Volební kampaň a role politického marketingu
• Mezinárodní politický marketing - případová studie
• Politický marketing v České republice po roku 1989
• Politický marketing na Slovensku po roku 1989
• Limity politického marketingu v současnosti
Studijní literatura a studijní pomůcky
Povinná:
ŠTĚDROŇ, B., POTŮČEK, M., PROROK, V., LANDOVSKÝ, J., ŘÍHA, D. a kol. Politika a politický marketing. Vyd. 1. V Praze: C. H. Beck, 2013, xvi, 255 s. Beckova edice ekonomie. ISBN 978-80-7400-448-3.
DĚD, M. Public relations, Vyd. 1. V Praze. Central European Education Institute, s.r.o. Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha, o.p.s.,2018, 119s. ISBN: 978-80-86747-51-4
CHYTILEK, R., EIBL, O., MATUŠKOVÁ. A. Teorie a metody politického marketingu. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012, 341 s. ISBN 978-807-3252-816
Doporučená:
FTOREK, J.2010. Public relations a politika. Praha : Grada Publishing, ISBN 978- 80-247-3376-0
CHYTILEK, R., EIBL, O., MATUŠKOVÁ, A. Teorie a metody politického
marketingu. Praha: CDK, 2012. ISBN 978-80-7325-281-6, s. 178-225, 254-263, 289- 299.
NEWMANN B, I. 2016. The Marketing Revolution in Politics: What Recent U.S. Presidential Campaigns Can Teach Us About Effective Marketing. New York. Rotman-UTP Publishing. ISBN 978-1442647992
KOTLER, Philip, SCHEFF, Joanne. Standing Room Only: Strategies for Mar-keting the Performing Arts. Boston : Harvard Business Review Press, 1997. 576 s. ISBN 978-0875847375.
QUALTER, T.H. 2000. Propaganda and Psychological Warfare. Random House. ISBN 978-0394308418
ŽANTOVSKÝ, P., 2016., Politická komunikace - propaganda. Praha: Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů 2016. 106s. ISBN 978-80-86747-41-5
Informace ke kombinované nebo distanční formě
Rozsah konzultací (soustředění) 12 hodin
Informace o způsobu kontaktu s vyučujícím
V souladu s vnitřními předpisy a rozvrhem probíhá kontaktní výuka v rozsahu 12 hodin. Vyučující jsou k dispozici v konzultačních hodinách nejméně v rozsahu 2 hodiny týdně, dále je možné se informovat nebo domluvit individuální konzultace nad rámec konzultačních hodin formou e-mailu, kontaktní údaje poskytnou vyučující a jsou dostupné na profilu pedagoga ve studijním informačním systému Moggis.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2020, léto 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.