JC120 Český jazyk II.

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2024
Rozsah
0/2/0. 2/2/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Romana Kratochvílová, Ph.D. (cvičící)
Předpoklady
JC110 Český jazyk pro cizince
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: Předmět si mohou zapsat pouze cizinci, tj. ti, kdo nejsou Češi nebo Slováci.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojit si základní akademické dovednosti a rozšířit si jazykové znalosti a dovednosti na úroveň B2/C1 Společného evropského referenčního rámce se zvláštním zřetelem na oblast hotelnictví a cestovního ruchu.
Znalosti: Student si upevní již nabyté běžné komunikační znalosti a prohloubí a rozšíří si speciálnější formy ústní i písemné komunikace.
Dovednosti: Student by měl být schopen zvolit vhodné dorozumívací prostředky s ohledem na určitou komunikační situaci a měl by si rozvíjet aktivní znalost spisovné češtiny a pasivní znalost češtiny obecné.
Kompetence: Nabyté znalosti a dovednosti by studentovi měly umožnit adekvátně a standardně se dorozumívat i v speciálnějších situacích, a to jak ústně (prezentace), tak písemně (formální e-mail), a lépe porozumět i náročnějším mluveným projevům (přednáška) či psaným textům (učebnice, skripta).
Osnova
  • 1. Společenské události. Mezilidské vztahy. Funkce instrumentálu. 2. Deklinace cizích slov I. Porozumění odbornému výkladu. 3. Všichni, všechny, všechna. Deklinace v plurálu. 4. Komparace adjektiv. Výzkumná otázka a hypotéza. 5. Průběžný test. Deklinace cizích slov II. Klíčová slova. 6. Adverbia. Zásady mluvené prezentace. 7. Číslovky. Kvantitativní výzkum a dotazník. 8. Plurália tantum. Bibliografická citace. 9. Přímá a nepřímá řeč. Zdroje v odborné práci. 10. Posesivní adjektiva. Výsledky výzkumu a komentář. 11. Opakování deklinace a konjugace. 12. Zápočtový test. 13. Shrnutí učiva a výsledků.
Literatura
    povinná literatura
  • Boccou Kestřánková, Marie, Hlínová, Kateřina, Pečený, Pavel a Štěpánková, Dagmar. Čeština pro cizince: úroveň B2 : [vhodná pro všechny národnosti]. Brno: Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0178-4. [učebnice + cvičebnice].
Výukové metody
Forma výuky je založená na aktivitách studentů ve vybraných komunikačních situacích v rovině ústní a písemné. Praktický nácvik probíhá formou simulací reálných situací a imitace adekvátně náročných struktur. Studenti tak získávají návyk používat vhodné komunikační prostředky s ohledem na konkrétní situaci.
Metody hodnocení
2 průběžné testy: Za 68 – 78 % (tj. 34 bodů – 39 bodů), lze získat 10 bodů. Za 80 – 100 % (tj. 40 – 50 bodů, lze získat 20 bodů. Prezence ve výuce: Za 67 % aktivní prezence (tj. max. 4 absence) lze získat 10 bodů. Za 75 % aktivní prezence (tj. 0–3 absence) lze získat 20 bodů. Minimum pro získání zápočtu je 30 bodů. (maximum 60 bodů)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Poznámka k četnosti výuky: 2; KS: 2-2-2, celkem 6.
Předmět je nutno ukončit do konce zkouškového období daného semestru.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, zima 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023.