J
2013
Approaches to Managing Destinations in the Czech Republic – current situation
PLZÁKOVÁ, Lucie and Petr STUDNIČKA
Basic information
Original name
Approaches to Managing Destinations in the Czech Republic – current situation
Name in Czech
Přístupy k řízení destinací cestovního ruchu v České republice – současná situace
Edition
Ekonomická revue cestovného ruchu, Banská Bystrica, UMB, 2013, 0139-8660
Other information
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher
Slovakia
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organization unit
University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Keywords (in Czech)
Administrativní jednotky a regiony cestovního ruchu, Česká republika, destinační management, NUTS
Keywords in English
Administrative units and tourism regions, Czech Republic, destination management, NUTS
Tags
International impact, Reviewed
V originále
One of the most significant factors influencing the form of destination management is the environment in which the management process takes place. At present, there is no ideal management system in tourism destinations. The type of policy of the regional development of a territory may lead to diversities, too. Officially, there are 17 tourism regions in the Czech Republic, some of them are located in territories of several administrative units – 14 regions (NUTS 3). The destination management is very complicated, too, due to the fact the most effective tool of management, financing, is mostly directed from regions of cohesion (NUTS 2), the number of these regions in the Czech Republic equalling 8. The article describes three basic models applied within Czech destination management. The role and extent of public administration, municipalities and private sector, and related financial participation in tourism development represent the basic difference among individual models.
In Czech
Jedním z nejvýznamnějších faktorů, který ovlivňuje formu destinačního managementu, je prostředí, ve kterém se uskutečňují manažerské procesy. Nyní neexistuje ideální systém řízení v destinacích cestovního ruchu. Typ politiky regionálního rozvoje v území může vést k rozmanitostem. V České republice je oficiálně ustaveno 17 regionů cestovního ruchu, přičemž některé z nich jsou situovány na území několika administrativních jednotek – 14 krajů (NUTS 3). Destinační management je velmi komplikovaný také kvůli skutečnosti, že nejúčinnější nástroj řízení, kterým je financování, je převážně směřován z regionů soudržnosti (NUTS 2), kterých je v České republice 8. Příspěvek popisuje tři základní modely užívané v rámci českého destinačního managementu. Role a míra zapojení veřejné správy, obcí a soukromého sektoru a s nimi spojená finanční spoluúčast v rozvoji cestovního ruchu představují základní rozdíl mezi jednotlivými modely.
Displayed: 23/11/2024 02:20