J 2013

Approaches to Managing Destinations in the Czech Republic – current situation

PLZÁKOVÁ, Lucie and Petr STUDNIČKA

Basic information

Original name

Approaches to Managing Destinations in the Czech Republic – current situation

Name in Czech

Přístupy k řízení destinací cestovního ruchu v České republice – současná situace

Authors

PLZÁKOVÁ, Lucie and Petr STUDNIČKA

Edition

Ekonomická revue cestovného ruchu, Banská Bystrica, UMB, 2013, 0139-8660

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Slovakia

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.

Keywords (in Czech)

Administrativní jednotky a regiony cestovního ruchu, Česká republika, destinační management, NUTS

Keywords in English

Administrative units and tourism regions, Czech Republic, destination management, NUTS

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 13/12/2013 11:33, Ing. Petr Studnička, PhD.

Abstract

ORIG CZ

V originále

One of the most significant factors influencing the form of destination management is the environment in which the management process takes place. At present, there is no ideal management system in tourism destinations. The type of policy of the regional development of a territory may lead to diversities, too. Officially, there are 17 tourism regions in the Czech Republic, some of them are located in territories of several administrative units – 14 regions (NUTS 3). The destination management is very complicated, too, due to the fact the most effective tool of management, financing, is mostly directed from regions of cohesion (NUTS 2), the number of these regions in the Czech Republic equalling 8. The article describes three basic models applied within Czech destination management. The role and extent of public administration, municipalities and private sector, and related financial participation in tourism development represent the basic difference among individual models.

In Czech

Jedním z nejvýznamnějších faktorů, který ovlivňuje formu destinačního managementu, je prostředí, ve kterém se uskutečňují manažerské procesy. Nyní neexistuje ideální systém řízení v destinacích cestovního ruchu. Typ politiky regionálního rozvoje v území může vést k rozmanitostem. V České republice je oficiálně ustaveno 17 regionů cestovního ruchu, přičemž některé z nich jsou situovány na území několika administrativních jednotek – 14 krajů (NUTS 3). Destinační management je velmi komplikovaný také kvůli skutečnosti, že nejúčinnější nástroj řízení, kterým je financování, je převážně směřován z regionů soudržnosti (NUTS 2), kterých je v České republice 8. Příspěvek popisuje tři základní modely užívané v rámci českého destinačního managementu. Role a míra zapojení veřejné správy, obcí a soukromého sektoru a s nimi spojená finanční spoluúčast v rozvoji cestovního ruchu představují základní rozdíl mezi jednotlivými modely.
Displayed: 23/11/2024 02:20