PLZÁKOVÁ, Lucie and Petr STUDNIČKA. Approaches to Managing Destinations in the Czech Republic – current situation. Ekonomická revue cestovného ruchu. Banská Bystrica: UMB, 2013, vol. 46, No 4, p. 204-214. ISSN 0139-8660.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Approaches to Managing Destinations in the Czech Republic – current situation
Name in Czech Přístupy k řízení destinací cestovního ruchu v České republice – současná situace
Authors PLZÁKOVÁ, Lucie and Petr STUDNIČKA.
Edition Ekonomická revue cestovného ruchu, Banská Bystrica, UMB, 2013, 0139-8660.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Keywords (in Czech) Administrativní jednotky a regiony cestovního ruchu, Česká republika, destinační management, NUTS
Keywords in English Administrative units and tourism regions, Czech Republic, destination management, NUTS
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Petr Studnička, PhD., učo 10778. Changed: 13/12/2013 11:33.
Abstract
One of the most significant factors influencing the form of destination management is the environment in which the management process takes place. At present, there is no ideal management system in tourism destinations. The type of policy of the regional development of a territory may lead to diversities, too. Officially, there are 17 tourism regions in the Czech Republic, some of them are located in territories of several administrative units – 14 regions (NUTS 3). The destination management is very complicated, too, due to the fact the most effective tool of management, financing, is mostly directed from regions of cohesion (NUTS 2), the number of these regions in the Czech Republic equalling 8. The article describes three basic models applied within Czech destination management. The role and extent of public administration, municipalities and private sector, and related financial participation in tourism development represent the basic difference among individual models.
Abstract (in Czech)
Jedním z nejvýznamnějších faktorů, který ovlivňuje formu destinačního managementu, je prostředí, ve kterém se uskutečňují manažerské procesy. Nyní neexistuje ideální systém řízení v destinacích cestovního ruchu. Typ politiky regionálního rozvoje v území může vést k rozmanitostem. V České republice je oficiálně ustaveno 17 regionů cestovního ruchu, přičemž některé z nich jsou situovány na území několika administrativních jednotek – 14 krajů (NUTS 3). Destinační management je velmi komplikovaný také kvůli skutečnosti, že nejúčinnější nástroj řízení, kterým je financování, je převážně směřován z regionů soudržnosti (NUTS 2), kterých je v České republice 8. Příspěvek popisuje tři základní modely užívané v rámci českého destinačního managementu. Role a míra zapojení veřejné správy, obcí a soukromého sektoru a s nimi spojená finanční spoluúčast v rozvoji cestovního ruchu představují základní rozdíl mezi jednotlivými modely.
PrintDisplayed: 20/5/2024 08:12