LUSTIGOVÁ, Zdena a Veronika NOVOTNÁ. Core competencies in science and technologies - the role of remote and virtual laboratories. In Torsten Brinda. Proceedings of "Key Competencies in Informatics and ICT'"KEYCIT 2014 interntional conference. Postdam Germany: IFIP TC3, 2014, s. NESTRÁNKOVÁNO.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Core competencies in science and technologies - the role of remote and virtual laboratories
Autoři LUSTIGOVÁ, Zdena a Veronika NOVOTNÁ.
Vydání Postdam Germany, Proceedings of "Key Competencies in Informatics and ICT'"KEYCIT 2014 interntional conference, od s. NESTRÁNKOVÁNO, 2014.
Nakladatel IFIP TC3
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Klíčová slova anglicky science education; key competencies; remote laboratories; virtual laboratories; conceptual understanding; communication skills; educational research
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: doc. RNDr. Zdena Lustigová, CSc., učo 12440. Změněno: 27. 2. 2014 15:03.
Anotace
This experimental study is trying to verify the basic hypothesis, that laboratory-based courses play an important role in a development of key competencies in science and technologies, namely in promoting better conceptual understanding, better communication skills and better professional skills of learners. We focused on the evaluation of the efficiency of different types of nowadays e-labs, using Ma and Nickerson (2006) four-dimensional educational goal model. We found slightly different patterns and enlarged the model to five dimensions: (1) design skills, (2) conceptual understanding (3) social skills (including teamwork and networking) and professional skills (4) inquiry planning and (5) data processing. We tried to specify clearly the differences, advantages and disadvantages of all three kinds of e-labs according to educational goals to be achieved. In the second part of the study, we focused on investigating (not verifying) the hypothesis, that it is not only the actual nature of the laboratory, but the beliefs that students and teachers have about it which may determine the effectiveness of developing key competencies.
VytisknoutZobrazeno: 5. 7. 2024 02:59