BUREŠOVÁ, Pavla. Problematika terciárního vzdělávání v oborech hotelnictví a gastronomie (The issue of tertiary education in the fields of hospitality and gastronomy). 2014.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Problematika terciárního vzdělávání v oborech hotelnictví a gastronomie
Name in Czech Problematika terciárního vzdělávání v oborech hotelnictví a gastronomie
Name (in English) The issue of tertiary education in the fields of hospitality and gastronomy
Authors BUREŠOVÁ, Pavla.
Edition 2014.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Outcomes implemented by the provider
Field of Study 60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW Vzdělávací model pro vysokoškolskou úroveň hotelnictví a gastronomie umožňuje modifikace v rámci studijního programu – s ohledem na požadavky profesního prostředí. Na základě výsledků šetření jsou definovány kompetence, které jsou od absolventů vyžadován
Organization unit University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Keywords (in Czech) gastronomie, hotelnictví, kompetence, vzdělávání
Keywords in English gastronomy, hotel industry, skills, education
Tags International impact, Reviewed
Links Disertační práce, plan (intention).
Changed by Changed by: Ing. Pavla Burešová, Ph.D., učo 6832. Changed: 28/3/2015 08:09.
Abstract
Cílem disertační práce nazvané Problematika terciárního vzdělávání v oborech hotelnictví a gastronomie je na základě analýzy současného stavu profesního vzdělávání ve zkoumané oblasti vytvořit koncept profesních standardů s definováním klíčových kompetencí a vzorový profil absolventa bakalářského a navazujícího magisterského studia zkoumaného oboru. Pro zpracování předkládané studie bylo využíváno kombinace několika metod a technik – komparace prostředí vysokoškolského vzdělávání ve zkoumaném oboru v ČR a v Evropě, dotazníkové šetření zahrnující výsledky od 556 respondentů, pozorování a osobní rozhovory se zástupci zaměstnavatelů. Výsledky z vyhodnocených analýz a syntézy napomohly k formulování závěrů. Vzdělávací model pro vysokoškolskou úroveň hotelnictví a gastronomie umožňuje modifikace v rámci studijního programu – s ohledem na požadavky profesního prostředí. Na základě výsledků šetření jsou definovány kompetence, které jsou od absolventů vyžadovány zaměstnavateli zkoumaného odvětví. Klíčové kompetence se odvíjejí od sociálních a interpersonálních dovedností, od empatie, motivačních schopností, komunikačních dovedností, multikulturní tolerance. Mezi základní odborné kompetence patří systematičnost, kritičnost, analytičnost, organizační dovednosti, kreativita a smysl pro detail, umění predikce, smysl pro vytyčení a naplnění cílů. Zásadní pro obor jsou intrapersonální kompetence – sebereflexe, sebevědomí, příkladná sebekázeň.
Abstract (in English)
The aim of the dissertation titled the issue of tertiary education in the fields of hospitality and gastronomy is to justify a cultural and social importance and need for developing disciplines – Hospitality and Catering at the college/university level. Sub-objectives judge the current state of professional education in the studied area. The main output is the concept of professional standards in defining key competencies and sample profile of a graduate of bachelor and master study programme of the examined field. The combination of several methods and techniques was used for the processing of this study – a comparison of higher education environment in the analysis field in the Czech Republic and Europe, including survey results from 556 respondents, observation and personal interviews. Results of the evaluated analysis and synthesis helped to formulate conclusions. The educational model for higher levels of hospitality and catering allows modifications within the study program – with regard to the requirements of professional environments. Based on survey results, it was defined competencies of graduates, which are required by employers of surveyed industries. Key competencies are derived from social and interpersonal skills, empathy, motivational skills, communication skills, multicultural tolerance. Systematic method, criticality, analyticity, organizational skills, creativity and attention to detail, the art of prediction, the sense of definition and the setting objectives are essential expertise. Intra personal skills are crucial for the field – self-reflection, self-confidence, self-discipline.
PrintDisplayed: 5/7/2024 15:22