D 2016

Kulturní dědictví – přínos nebo bariéra rozvoje turismu v destinacích?

TITTELBACHOVÁ, Šárka

Základní údaje

Originální název

Kulturní dědictví – přínos nebo bariéra rozvoje turismu v destinacích?

Název anglicky

Cultural heritage – a benefit or barrier to the development of tourism in tourist destinations?

Autoři

TITTELBACHOVÁ, Šárka

Vydání

1. vyd. Brno, 125 s. 2016

Další údaje

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Organizační jednotka

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.

ISBN

978-80-210-8117-8

Klíčová slova česky

cultural heritage turismus – zdroje kulturního dědictví – rozvoj lokální ekonomiky

Klíčová slova anglicky

Cultural heritage tourism – heritage resources - local economic development

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 31. 5. 2016 16:10, Ing. Šárka Tittelbachová, Ph.D.

Anotace

ORIG EN

V originále

Turismus je chápán jako účinná alternativa k tradičním průmyslovým odvětvím, které jsou v úpadku. Heritage turismus (často se nyní používá pojmu cultural heritage turismus) je silně rostoucí průmyslové odvětví. The National Trust for Historic Preservation (USA) s odvoláním na studii Sdružení amerického průmyslu turismu z roku 2003 konstatuje, že v USA účastníci cultural heritage turismu zůstávají v destinacích déle a utrácejí více než jiné segmenty návštěvníků. Mají větší respekt k navštíveným místům a je menší pravděpodobnost, že jejich chování bude mít negativní vliv na kulturně-historické zdroje. Cultural heritage turismus je silným nástrojem pro propojení ekonomického rozvoje se zachováním kulturní hodnoty. Cultural heritage turismus přispívá k ekonomickému rozvoji generování příjmů, vytvářením nových pracovních míst a příležitostí pro podnikání malých firem. Odpovědný přístup ke cultural heritage turismu stimuluje revitalizaci kulturního dědictví a pomáhá vytvářet zdroje pro konkurenceschopný rozvoj. Strategie cultural heritage turismu využívají v posledních letech místní samosprávy pro ekonomický rozvoj obcí, měst a destinací, pro rozvoj turismu a ke zvýšení efektivity využívání místních zdrojů. Veřejná správa ale často chápe kulturní dědictví více jako zátěž veřejných rozpočtů než příležitost k rozvoji. Stejně tak je chápán cultural heritage turismus spíše z pohledu negativních vlivů na socio-ekonomické prostředí. V článku budou rozebrány teoretické přístupy a jejich možná aplikace na vybrané destinace České republiky.

Anglicky

Tourism is recognized as a useful alternative to traditional industries that are in decline. Heritage tourism (these days often called cultural heritage tourism) is a fast growing industry. The National Trust for Historic Preservation (USA), citing a study of the American Association of Tourism Industry from 2003 states that US participants in cultural heritage tourism remain longer in tourist destinations and spend more money than other segments of visitors. They have more respect for the places they visit and are less likely to have a negative impact on the cultural and historical resources. Cultural heritage tourism is a powerful tool for bringing together preservation of cultural values and economic development. Cultural heritage tourism contributes to economy development by generating income, creating new jobs and business opportunities for small businesses. Responsible cultural heritage tourism stimulates the revitalization of cultural heritage and helps to create resources for competitive development. Development strategies of cultural heritage tourism are in recent years used by local government as economic development strategies of the cities, towns and tourist destinations for tourism development and to increase the efficiency of utilization of local resources. But local government often sees cultural heritage more as a burden on public budgets than an opportunity to develop. Likewise, cultural heritage tourism is rather understood in terms of negative effects on the socio-economic environment. The article discusses theoretical approaches and their possible application to selected tourist destinations in the Czech Republic.
Zobrazeno: 1. 12. 2024 07:34