D 2016

DATA MINING IN HOSPITALITY

HÁN, Jan, Zdena LUSTIGOVÁ and Štěpán CHALUPA

Basic information

Original name

DATA MINING IN HOSPITALITY

Authors

HÁN, Jan, Zdena LUSTIGOVÁ and Štěpán CHALUPA

Edition

Opava, 2016

Publisher

Slezská univerzita v Opavě

Other information

Language

English

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

10103 Statistics and probability

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

storage medium (CD, DVD, flash disk)

Organization unit

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.

ISBN

978-80-7510-203-4

Keywords (in Czech)

Data mining, text mining, hotel, uživatelská hodnocení

Keywords in English

Data mining, text mining, hotel, reviews

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 26/9/2016 13:25, Ing. Štěpán Chalupa, Ph.D.

Abstract

V originále

This article is focused on application of modern analytical software that include data mining and text mining tools for processing and analysing „Big Data“ available from online reservation (booking) and metasearch portals. The analysis of structured and unstructured data hidden in the form of thousands of customer reviews might bring the new understanding of customer’s behaviour and also valuable insights for hotel marketing and customer relationship management. Two case studies done by authors in 2013 and 2015 are presented.

In Czech

Článek je zaměřen na moderní přístup k analýze tzv. „Big Data“ v oblasti hotelnictví, a to pomocí moderních nástrojů data miningu a text miningu. Uživatelská hodnocení na rezervačních a recenzích portálech výrazně ovlivňují hospodaření ubytovacích a stravovacích zařízení a jsou významným zdrojem strukturovaných i nestrukturovaných dat. Článek obsahuje případové studie autorů zaměřené na dolování dat získávání smysluplných informací právě z uživatelských recenzí, které mohou vést k novému pochopení zákaznického chování a přinést klíčové poznatky pro hotelový marketing nebo řízení vztahů se zákazníky.