Other formats:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{17585, author = {Studnička, Petr}, article_location = {Praha}, article_number = {3}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23366478.2016.35}, keywords = {guest, hospitality, local fee, overnight, spa and tourism industry}, language = {cze}, issn = {0323-0619}, journal = {Acta Universitatits Carolinae - Iuridica}, title = {Legislativní úprava místního poplatku za lázeňský nebo rekreační pobyt a místního poplatku z ubytovací kapacity v České republice}, volume = {LXII}, year = {2016} }
TY - JOUR ID - 17585 AU - Studnička, Petr PY - 2016 TI - Legislativní úprava místního poplatku za lázeňský nebo rekreační pobyt a místního poplatku z ubytovací kapacity v České republice JF - Acta Universitatits Carolinae - Iuridica VL - LXII IS - 3 SP - 37-47 EP - 37-47 PB - Univerzita Karlova SN - 03230619 KW - guest, hospitality, local fee, overnight, spa and tourism industry N2 - Místní daň je zákonem stanovená dávka peněžitého charakteru směřující do rozpočtu obce (kraje), kterou může územní samosprávný celek zavést či zrušit, a kterou může rovněž jakýmkoliv způsobem ovlivnit co do daňového základu, sazby daně či některého z korekčních prvků. Do katalogu místních daní lze v podmínkách České republiky zařadit pouze místní poplatky a daň z nemovitých věcí. Při takto úzkém vymezení místních daní nenacházíme v České republice žádné místní daně na úrovni krajů jako vyšších územních samosprávných celků. Na rozdíl od místních poplatků není obcím přiznáno právo rozhodovat, zda daň z nemovitých věcí na svém území zavedou, či nikoliv. Mají možnost pouze rozhodovat o zavedení či úpravě koeficientů násobících základní sazbu daně nebo celou daňovou povinnost a mají právo stanovit osvobození pro nemovitosti dotčené živelní pohromou nebo pro vybrané zemědělské pozemky. Výše místních daní v České republice je vybírána v hodnotě 14,9 mld. Kč ročně (2013) a na celkových daňových příjmech se podílí cca 2,2 %. Mezi nejvýznamnější místní daně v České republice patří místní poplatky (5,1 mld. Kč). Na rozdíl od daně z nemovitých věcí (9,7 mld. Kč) mají charakter fakultativní, a nikoliv obligatorní. To znamená, že je zcela na úvaze obce, zda a které místní poplatky na svém území zavede. U místních poplatků si obce samy stanovují konkrétní sazbu poplatku, podmínky placení, případná osvobození a další konstrukční prvky, které nejsou striktně určeny přímo zákonem o místních poplatcích č. 565/1990 Sb., za podmínky, že nepřekročí zákonné zmocnění. Místní poplatky plní tři základní funkce – jsou paušální úhradou za související služby poskytované obcí, mají povahu místního zdanění nebo plní převážně regulační funkci. Při rozhodování obce, jaký místní poplatek zavést, či nikoliv, převažuje fiskální efekt, nad funkcí regulační a stimulační. ER -
STUDNIČKA, Petr. Legislativní úprava místního poplatku za lázeňský nebo rekreační pobyt a místního poplatku z ubytovací kapacity v České republice (Legislative Arrangement of a Local Fee for a Spa or Leisure Stay and a Local Fee for Accommodation in the Czech Republic). \textit{Acta Universitatits Carolinae - Iuridica}. Praha: Univerzita Karlova, 2016, LXII, No~3, p.~37-47. ISSN~0323-0619. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23366478.2016.35.
|