STUDNIČKA, Petr. Legislativní úprava místního poplatku za lázeňský nebo rekreační pobyt a místního poplatku z ubytovací kapacity v České republice (Legislative Arrangement of a Local Fee for a Spa or Leisure Stay and a Local Fee for Accommodation in the Czech Republic). Acta Universitatits Carolinae - Iuridica. Praha: Univerzita Karlova, 2016, LXII, No 3, p. 37-47. ISSN 0323-0619. Available from: https://dx.doi.org/10.14712/23366478.2016.35.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Legislativní úprava místního poplatku za lázeňský nebo rekreační pobyt a místního poplatku z ubytovací kapacity v České republice
Name (in English) Legislative Arrangement of a Local Fee for a Spa or Leisure Stay and a Local Fee for Accommodation in the Czech Republic
Authors STUDNIČKA, Petr.
Edition Acta Universitatits Carolinae - Iuridica, Praha, Univerzita Karlova, 2016, 0323-0619.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50600 5.6 Political science
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Doi http://dx.doi.org/10.14712/23366478.2016.35
Keywords (in Czech) host, hotelnictví, místní poplatek, přenocování, lázeňství a cestovní ruch
Keywords in English guest, hospitality, local fee, overnight, spa and tourism industry
Tags Reviewed
Links MMR-192/2016-54, research and development project.
Changed by Changed by: Ing. Petr Studnička, PhD., učo 10778. Changed: 24/10/2016 13:33.
Abstract
Místní daň je zákonem stanovená dávka peněžitého charakteru směřující do rozpočtu obce (kraje), kterou může územní samosprávný celek zavést či zrušit, a kterou může rovněž jakýmkoliv způsobem ovlivnit co do daňového základu, sazby daně či některého z korekčních prvků. Do katalogu místních daní lze v podmínkách České republiky zařadit pouze místní poplatky a daň z nemovitých věcí. Při takto úzkém vymezení místních daní nenacházíme v České republice žádné místní daně na úrovni krajů jako vyšších územních samosprávných celků. Na rozdíl od místních poplatků není obcím přiznáno právo rozhodovat, zda daň z nemovitých věcí na svém území zavedou, či nikoliv. Mají možnost pouze rozhodovat o zavedení či úpravě koeficientů násobících základní sazbu daně nebo celou daňovou povinnost a mají právo stanovit osvobození pro nemovitosti dotčené živelní pohromou nebo pro vybrané zemědělské pozemky. Výše místních daní v České republice je vybírána v hodnotě 14,9 mld. Kč ročně (2013) a na celkových daňových příjmech se podílí cca 2,2 %. Mezi nejvýznamnější místní daně v České republice patří místní poplatky (5,1 mld. Kč). Na rozdíl od daně z nemovitých věcí (9,7 mld. Kč) mají charakter fakultativní, a nikoliv obligatorní. To znamená, že je zcela na úvaze obce, zda a které místní poplatky na svém území zavede. U místních poplatků si obce samy stanovují konkrétní sazbu poplatku, podmínky placení, případná osvobození a další konstrukční prvky, které nejsou striktně určeny přímo zákonem o místních poplatcích č. 565/1990 Sb., za podmínky, že nepřekročí zákonné zmocnění. Místní poplatky plní tři základní funkce – jsou paušální úhradou za související služby poskytované obcí, mají povahu místního zdanění nebo plní převážně regulační funkci. Při rozhodování obce, jaký místní poplatek zavést, či nikoliv, převažuje fiskální efekt, nad funkcí regulační a stimulační.
Abstract (in English)
Local tax is defined as a pecuniary levy specified by law directed to the municipal budget, that can be established or abolished by the local self-government unit, and this unit may also affect local tax in any way in terms of the tax base, the tax rates or any of the correction elements, regardless of whether the taxpayer receives any consideration from the beneficiary, whether this levy is regular or single and who administers the tax. The catalogue of local taxes in the Czech Republic includes only local fees and real estate tax. The economic autonomy of municipalities as one of the essential characteristics of local self-government is not fulfilled in the Czech Republic in terms of legal regulation. The municipalities do not have sufficient authority to impose local taxes. In the Czech Republic, under Act No. 565/1990 Coll., on local fees, as amended, there are eight different types of local fees. Two local fees have the greatest significance in relation to hospitality, spa and tourism industry. These are the local fee for a spa or leisure stay, which applies to those using accommodation and the local fee for accommodation, which is paid by the accommodation provider. The total annual volume selection of the local fee for accommodation and the local fee for a spa or leisure stay is 515 million CZK, of which the City of Prague falls 245 million CZK, which is 47.5 % of the national selection and thus Prague is the municipality with the highest volume selecting of these local fees in the Czech Republic.
PrintDisplayed: 20/5/2024 04:53