2018
SEGMENT 55+ A JEHO POSTOJ K ZÁŽITKOVÉ GASTRONOMII JAKO NÁSTROJI ROZVOJE CESTOVNÍHO RUCHU
TURNEROVÁ, Lenka, Jan CHROMÝ and Eva OTTOVÁBasic information
Original name
SEGMENT 55+ A JEHO POSTOJ K ZÁŽITKOVÉ GASTRONOMII JAKO NÁSTROJI ROZVOJE CESTOVNÍHO RUCHU
Name in Czech
SEGMENT 55+ A JEHO POSTOJ K ZÁŽITKOVÉ GASTRONOMII JAKO NÁSTROJI ROZVOJE CESTOVNÍHO RUCHU
Name (in English)
SEGMENT 55+ AND ITS ATTITUDE TO GASTRONOMICAL ENJOYMENTS AS A TOOL FOR TOURISM DEVELOPMENT
Authors
TURNEROVÁ, Lenka, Jan CHROMÝ and Eva OTTOVÁ
Edition
1. vyd. Jihlava, Sborník 13. mezinárodní konference Aktuální problémy cestovního ruchu - Autenticita v kontextu cestovního ruchu, p. 471-478, 8 pp. 2018
Publisher
VŠP Jihlava
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Proceedings paper
Field of Study
21101 Food and beverages
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
is not subject to a state or trade secret
Publication form
electronic version available online
References:
Organization unit
University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
ISBN
978-80-88064-36-7
UT WoS
000570144300048
Keywords (in Czech)
Destinace. Gastronomie. Cestovní kanceláře. Cestovní ruch. Senioři. Zážitek
Keywords in English
Destinations. Gastronomy. Enjoyment. Seniors. Tourism. Travel agencies
Tags
International impact, Reviewed
Changed: 11/10/2020 14:03, Ing. Bc. Jan Chromý, Ph.D.
V originále
Autoři se zaměřují na analýzu očekávání segmentu 55+ v oblasti zážitkové gastronomie a jejího začlenění do nabídky cestovních kanceláří a agentur. Výzkum se koncentruje na analýzu výsledků dotazníkového šetření, z níž vyplynuly preference respondentů 55+ o tento typ cestování. Výzkum je druhou etapou sledování preferencí segmentu 55+ v oblasti zážitkového turistického ruchu. Hlavní metodou zkoumání bylo osobní dotazování. Respondenty byli čeští občané 55+, kteří projevují aktivitu v oblasti cestovního ruchu. Cílem bylo zjištění jejich postojů k zážitkovému turistickému ruchu spojenému s gastronomií. Osloveno bylo 200 respondentů. Hlavním závěrem je, že očekávání se liší podle pohlaví a úrovně vzdělání. Ochota cestovat za gastronomickým zážitkem není ovlivněna vzdáleností destinace, ale poměrně významně cenou.
In English
The authors focus on analyzing the expectations of segment 55+ in the field of gastronomy and its inclusion in the offer of travel agencies and agencies. The research focuses on the analysis of the results of the questionnaire survey, which showed the 55+ respondents’ preferences for this type of travel. Research is the second phase of tracking the preferences of the 55+ segment in the field of adventure tourism. The main method of investigation was personal questioning. Respondents were Czech citizens aged 55+, who are active in the field of tourism. The aim was to find out their attitudes to the gourmet tourist experience. 200 respondents were approached. The main conclusion is that expectations vary according to gender and level of education. The willingness to travel for a gastronomic experience is not influenced by the distance of the destination but by the price.