D 2018

SEGMENT 55+ A JEHO POSTOJ K ZÁŽITKOVÉ GASTRONOMII JAKO NÁSTROJI ROZVOJE CESTOVNÍHO RUCHU

TURNEROVÁ, Lenka, Jan CHROMÝ and Eva OTTOVÁ

Basic information

Original name

SEGMENT 55+ A JEHO POSTOJ K ZÁŽITKOVÉ GASTRONOMII JAKO NÁSTROJI ROZVOJE CESTOVNÍHO RUCHU

Name in Czech

SEGMENT 55+ A JEHO POSTOJ K ZÁŽITKOVÉ GASTRONOMII JAKO NÁSTROJI ROZVOJE CESTOVNÍHO RUCHU

Name (in English)

SEGMENT 55+ AND ITS ATTITUDE TO GASTRONOMICAL ENJOYMENTS AS A TOOL FOR TOURISM DEVELOPMENT

Authors

TURNEROVÁ, Lenka, Jan CHROMÝ and Eva OTTOVÁ

Edition

1. vyd. Jihlava, Sborník 13. mezinárodní konference Aktuální problémy cestovního ruchu - Autenticita v kontextu cestovního ruchu, p. 471-478, 8 pp. 2018

Publisher

VŠP Jihlava

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

21101 Food and beverages

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.

ISBN

978-80-88064-36-7

UT WoS

000570144300048

Keywords (in Czech)

Destinace. Gastronomie. Cestovní kanceláře. Cestovní ruch. Senioři. Zážitek

Keywords in English

Destinations. Gastronomy. Enjoyment. Seniors. Tourism. Travel agencies

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 11/10/2020 14:03, Ing. Bc. Jan Chromý, Ph.D.

Abstract

V originále

Autoři se zaměřují na analýzu očekávání segmentu 55+ v oblasti zážitkové gastronomie a jejího začlenění do nabídky cestovních kanceláří a agentur. Výzkum se koncentruje na analýzu výsledků dotazníkového šetření, z níž vyplynuly preference respondentů 55+ o tento typ cestování. Výzkum je druhou etapou sledování preferencí segmentu 55+ v oblasti zážitkového turistického ruchu. Hlavní metodou zkoumání bylo osobní dotazování. Respondenty byli čeští občané 55+, kteří projevují aktivitu v oblasti cestovního ruchu. Cílem bylo zjištění jejich postojů k zážitkovému turistickému ruchu spojenému s gastronomií. Osloveno bylo 200 respondentů. Hlavním závěrem je, že očekávání se liší podle pohlaví a úrovně vzdělání. Ochota cestovat za gastronomickým zážitkem není ovlivněna vzdáleností destinace, ale poměrně významně cenou.

In English

The authors focus on analyzing the expectations of segment 55+ in the field of gastronomy and its inclusion in the offer of travel agencies and agencies. The research focuses on the analysis of the results of the questionnaire survey, which showed the 55+ respondents’ preferences for this type of travel. Research is the second phase of tracking the preferences of the 55+ segment in the field of adventure tourism. The main method of investigation was personal questioning. Respondents were Czech citizens aged 55+, who are active in the field of tourism. The aim was to find out their attitudes to the gourmet tourist experience. 200 respondents were approached. The main conclusion is that expectations vary according to gender and level of education. The willingness to travel for a gastronomic experience is not influenced by the distance of the destination but by the price.