D 2018

INTRODUCTION OF NEW PRODUCT

SKUPINOVÁ, Sylva, Jan MÁČE and Eliška SMOTLACHOVÁ

Basic information

Original name

INTRODUCTION OF NEW PRODUCT

Name in Czech

Zavedení nového produktu na trh

Name (in English)

INTRODUCTION OF NEW PRODUCT

Authors

SKUPINOVÁ, Sylva, Jan MÁČE and Eliška SMOTLACHOVÁ

Edition

první. Olomouc, p. 418-424, 7 pp. 2018

Publisher

Palackého univerzita Olomouc

Other information

Type of outcome

Stať ve sborníku

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

Organization unit

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.

ISBN

978-80-244-5392-7

Keywords (in Czech)

mzda, cena, produkt, regrese, korelace

Keywords in English

wage, price, product, regression, correlation
Změněno: 22/11/2018 09:02, PhDr. Jan Máče, Ph.D.

Abstract

ORIG CZ EN

V originále

This article deals with introduction of the new product on the Czech market. The selected commodity are electric bicycles which are being offered on the market since 2014. In the time series 2014-2017 there was observed a quantity of the sold units and their price. There were performed the source data regression and correlation analyses. The data were further confronted with basic economic indicators in the Czech Republic, namely with a gross monthly wage and an average retirement pension. To analyse the enter data there were used regression and correlation analyses. Correlation coefficients exceeded 0.9 in all cases. Linear regression models were used to determine the lifecycle phases of the monitored product, including the development prediction for the following period. From the calculated linear functions it is possible to assume the trend retention for this year, based on estimated increase of both average wage and pension, as presented in the literary sources.

In Czech

Tento článek se zabývá uvedením nového produktu na český trh. Vybraná komodita jsou elektrická jízdní kola, která jsou nabízena na trhu od roku 2014. V časových řadách 2014-2017 bylo zaznamenáno množství prodaných jednotek a jejich cena. Byla provedena regrese zdrojových dat a korelační analýzy. Údaje byly dále konfrontovány se základními ekonomickými ukazateli v České republice, a to s hrubou měsíční mzdou a průměrným starobním důchodem. Pro analýzu zadaných dat existovala použité regresní a korelační analýzy. Korelační koeficienty ve všech případech překročily hodnotu 0,9. Modely lineární regrese byly použity ke stanovení fází životního cyklu monitorovaného produktu včetně vývoje předpověď pro následující období. Z vypočtených lineárních funkcí je možné předpokládat trend vývoje na tento rok na základě odhadovaného nárůstu jak průměrné mzdy, tak důchodu.
Displayed: 22/11/2024 04:17