2019
Behavioral Segmentation of Hotel Customers: An Empirical Study
CHALUPA, Štěpán, Jan CHROMÝ a Petr ČECHZákladní údaje
Originální název
Behavioral Segmentation of Hotel Customers: An Empirical Study
Autoři
CHALUPA, Štěpán (203 Česká republika, garant, domácí), Jan CHROMÝ (203 Česká republika, domácí) a Petr ČECH (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Granada, Proceedings of the 33rd International Business Information Management Association Conference, od s. 2113-2119, 7 s. 2019
Nakladatel
International Business Information Management Association
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50204 Business and management
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Organizační jednotka
University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
ISBN
978-0-9998551-2-6
UT WoS
000503988803057
Klíčová slova anglicky
Customer segmentation; Cluster Analysis; Marketing Analysis
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 3. 2020 07:52, Ing. Bc. Jan Chromý, Ph.D.
Anotace
V originále
The paper focuses on the use of cluster analysis for hotel customers’ segmentation and its possible application within the hotel marketing mix. Study works with Two-Step Cluster analysis that allows clustering of quantitative and nominal data. Main results show that using booking window (the period between reservation creation and date of arrival), distribution channel, length of stay (in days) and net room rate to cluster hotel customers into homogenous segments can be beneficial during the process of customer segmentation. Six basic customer segments were identified and lately described mainly by their behaviour in time, and money spends for a single reservation. The paper directly describes the whole methodology of Two-Step Clustering and possible outputs that can be used in revenue management research.