D 2019

Behavioral Segmentation of Hotel Customers: An Empirical Study

CHALUPA, Štěpán, Jan CHROMÝ a Petr ČECH

Základní údaje

Originální název

Behavioral Segmentation of Hotel Customers: An Empirical Study

Autoři

CHALUPA, Štěpán (203 Česká republika, garant, domácí), Jan CHROMÝ (203 Česká republika, domácí) a Petr ČECH (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Granada, Proceedings of the 33rd International Business Information Management Association Conference, od s. 2113-2119, 7 s. 2019

Nakladatel

International Business Information Management Association

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50204 Business and management

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Organizační jednotka

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.

ISBN

978-0-9998551-2-6

UT WoS

000503988803057

Klíčová slova anglicky

Customer segmentation; Cluster Analysis; Marketing Analysis

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 5. 3. 2020 07:52, Ing. Bc. Jan Chromý, Ph.D.

Anotace

V originále

The paper focuses on the use of cluster analysis for hotel customers’ segmentation and its possible application within the hotel marketing mix. Study works with Two-Step Cluster analysis that allows clustering of quantitative and nominal data. Main results show that using booking window (the period between reservation creation and date of arrival), distribution channel, length of stay (in days) and net room rate to cluster hotel customers into homogenous segments can be beneficial during the process of customer segmentation. Six basic customer segments were identified and lately described mainly by their behaviour in time, and money spends for a single reservation. The paper directly describes the whole methodology of Two-Step Clustering and possible outputs that can be used in revenue management research.