e 2019

Teze disertační práce: Vinařské regiony a sociální konstruovanost kvality vína v dopadech do rozvoje venkovských lokalit

ZELENÝ, Jiří

Basic information

Original name

Teze disertační práce: Vinařské regiony a sociální konstruovanost kvality vína v dopadech do rozvoje venkovských lokalit

Name (in English)

Treatise on the Disertation Thesis: Wine regions and social construction of wine quality in the impacts on development of rural localities

Authors

Edition

Praha, 68 pp. 2019

Publisher

Česká zemědělská univerzita v Praze, Provozně ekonomická fakulta, Katedra humanitních věd

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Přehledové a vzdělávací texty

Field of Study

50701 Cultural and economic geography

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.

Keywords (in Czech)

endogenní rozvojový model, extrinsické atributy, Grounded Theory, habitus, hédonický cenový model, intrinsické atributy, regionální identita, sociální kapitál, sociální sítě, terroir, Vína originální certifikace, willingness to pay

Keywords in English

endogenous growth model, extrinsic attributes, Grounded Theory, habitus, hedonic pricing model, intrinsic attributes, regional identity, social capital, social networks, terroir, willingness to pay, Wines of original certification

Tags

Reviewed
Změněno: 17/4/2019 01:46, Ing. Jiří Zelený, Ph.D.

Abstract

V originále

Jedním ze způsobů řešení problematiky subjekt-objektového dualismu je použití přístupu sociální konstruovanosti reality Bergera a Luckmanna. Původně sociologický koncept je využíván i v ekonomických disciplínách, například v marketingu nebo v regionálním rozvoji. I zpracovávaná disertační práce by ve své finální podobě měla být důkazem multioborového využití výše uvedené koncepce vycházející z Weberovy a Durkheimovy sociologické syntézy. Teoretické přístupy Pierra Bourdieua by měly být použity při zkoumání konkrétních aktérů, tedy vinařů i konzumentů vína. Obsažené výsledky četných výzkumů zaměřených na víno, vinařství a vinohradnictví poté vychází především ze zmíněných interpretativistických teorií. Prizma konzumenta je přiblíženo dělením atributů vína na intrinsické a extrinsické, a jejich působením na konzumenta, včetně willingness to pay a hédonických cenových modelů. Prizma vinařů je výslednicí teoretického rozboru pojmů terroir a regionální identita, a jejich vztahu k sociálním sítím vinařů, konkrétně sdružení VOC. Spojením obou úhlů pohledu je poté možné nastínit způsoby rozvoje vinařských regionů včetně rozboru jejich konkurenceschopnosti. Pro samotný výzkum by mělo být použito kvantitativního výzkumu dotazníkovou metodou u konzumentů vína a analýzou získaného datového souboru ze soutěže vín, a to s využitím mnohonásobných regresních modelů či binárních logistických regresí, statistického testování a měření závislostí. Kvalitativní výzkum by měl použít metod semi-standardizovaných interview a focus groups u konzumentů vína i vinařů, a to v souladu s Grounded Theory Glasera a Strausse.

In English

One of the ways to solve the issue of subject-object dualism is to take the approach of the social construction of reality as devised by Berger and Luckmann. Originally a sociological concept, it has also been used in economic disciplines, such as marketing or regional development. Even the dissertation, in its final form, should prove the multidisciplinary usefulness of the above mentioned concept based on Weber and Durkheim's sociological synthesis. Pierre Bourdieu's theoretical approaches will be used to explore specific actors, namely winemakers and wine consumers. The results of the numerous studies on wine, the wine industry, and viticulture, work on the assumptions of the above-mentioned interpretivist theories. The prism of the consumer is approximated by dividing of the attributes of wine into intrinsic and extrinsic, and their effect on the consumer, including the willingness to pay and hedonic pricing models. The prism of the winemakers is the result of a theoretical analysis of the terms terroir and regional identity, and their relation to the social networks of winemakers, namely the VOC association. By combining both points of view, it is possible to outline ways of development of wine regions, including the analysis of their competitiveness. For the research itself, quantitative research will be used by the questionnaire method for wine consumers, and analysis of the obtained data set from the wine competition, using multiple regression models or binary logistic regressions, statistical testing, and detection of correlations. Qualitative research will use semi-standardized interviews and focus groups for wine consumers and winemakers, in accordance with the Grounded Theory of Graser and Strauss.