B 2021

Klíčové procesy v hotelnictví a jejich charakteristika

PETŘÍČEK, Martin, Štěpán CHALUPA, Zdeněk ULRYCH, Jiřina JENČKOVÁ, Jan HÁN et. al.

Basic information

Original name

Klíčové procesy v hotelnictví a jejich charakteristika

Name in Czech

Klíčové procesy v hotelnictví a jejich charakteristika

Name (in English)

Key processes in the hotel industry and their characteristics

Authors

PETŘÍČEK, Martin, Štěpán CHALUPA, Zdeněk ULRYCH, Jiřina JENČKOVÁ and Jan HÁN

Edition

Praha, 252 pp. 2021

Publisher

Wolters Kluwer

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50200 5.2 Economics and Business

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.

ISBN

978-80-7676-284-8

Keywords (in Czech)

Proces; Procesní řízení; Hotelnictví; Klíčové procesy

Keywords in English

Process; Process management; Accommodation facility; Key processes

Tags

Reviewed

Links

TL01000191, research and development project.
Změněno: 21/3/2022 11:31, doc. Ing. Jan Hán, Ph.D.

Abstract

ORIG EN

V originále

Předložená monografie si kladla za cíl identifikovat klíčové procesy v ubytovacím zařízení. Identifikace probíhala na základě využití technik kvalitativního i kvantitativního výzkumu. Tyto prvky byly vzájemně kombinovány tak, aby základní přínos pomohl k samotné identifikaci klíčových procesů. V rámci celého výzkumu byly jednotlivé prvky využívány systémově a chronologicky tak, aby bylo co nejjednodušší dojít k potřebným závěrům. Za hlavní přínos celého textu lze spatřit nejen identifikované klíčové procesy, ale také procesy, které byly identifikovány v ostatních typech procesů. Klíčové procesy jsou také popsány v samostatné kapitole předloženého textu. Za vedlejší přínos monografie je možné uvést zmapování stavu využívání procesního řízení v hotelnictví v České republice. Zde se ukazuje, že procesní řízení ve své komplexní podobě je stále pro většinu ubytovacích zařízení termín, který není zcela implementován a není tak využíván celkový potenciál a efektivnost procesního řízení jako takového. Právě tento předložený text by mohl tento prvek změnit a může tak sloužit jako vstupní brána do transferu systému řízení firem poskytující ubytovací služby právě na řízení postaveno na procesech. Pro rozvoj využití procesního řízení v rámci ubytovacích zařízení je tento text vhodným vstupem do celé problematiky, která může být implementována na úrovni libovolného podniku poskytující ubytovací služby. Samotný výzkum v sobě nese také dílčí limity a to zejména při identifikaci jednotlivých rizik, která se ukázala jako velmi specifická a individuální v závislosti nejen na typu ubytovacího zařízení, ale také lokalitě, klientele a řadě dalších prvků. Jako další limit provedeného výzkumu lze uvést nutnost zobecnění některých procesů na úroveň popisnou tak, aby bylo možné tyto procesu obsáhnout do co největšího počtu ubytovacích zařízení. Tento fakt však může zanedbat některé detailní popisy, které v rámci procesního řízení mohou znamenat klíčové informace. Lze však uvést, že komplexností a zaměřením na ubytovací zařízení v České republice byl realizovaný výzkum unikátní a výstupy z něj pomohou rozvoji hotelnictví i cestovního ruchu.

In English

The presented monograph has set itself the goal of identifying key processes in the accommodation facility. The identification was based on the use of qualitative and quantitative research techniques. These elements have been combined in such a way that the basic contribution of the work helps to identify the key processes themselves. Throughout the research, the individual elements were used systemically and chronologically so that the necessary conclusions could be drawn as easily as possible. The main contribution of the whole text can be seen not only in identifying key processes, but also in the processes that have been identified in other types of processes. The key processes are also described in a separate chapter of the presented text. A side benefit of the monograph is the mapping of the state of use of process management in the hotel industry in the Czech Republic. In this respect, it is shown that process management in its complex form is still a concept for most accommodation facilities, which is not fully implemented and thus does not use the overall potential and effectiveness of process management as such. It is this submitted text that could change this element and serve as a gateway to change the management system of companies providing accommodation services on the basis of process management. If we look at the development of the use of process management within accommodation facilities, this text is just a suitable entry into the whole issue, which can be implemented at the level of each company providing accommodation services. The research itself has partial limits as well, especially in the identification of individual risks, which have proven to be very specific and individual, depending not only on the type of accommodation facility but also on the location, clientele and many other elements. Another limitation of research may be the need to generalize some processes to a descriptive level in order to be able to include these processes in as many accommodation establishments as possible. However, this fact can neglect some detailed descriptions that can provide key information in the process. Nevertheless, it can be stated that the complexity and focus on accommodation facilities in the Czech Republic have made the research unique and the outputs from it will help the development of hospitality and tourism.
Displayed: 22/11/2024 05:53