Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@book{29781, author = {Löwenhöfferová, Radka and Krpálek, Pavel and Mužík, Jaroslav}, address = {Praha}, edition = {první}, keywords = {Classical University;classical education;Competency conception of education;Higher education quality;Elektronization of teaching at universities;Technical education;Higher education institutions’ marketing;Lifelong education and learning}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Praha}, isbn = {978-80-88260-45-5}, publisher = {Professional Publishing}, title = {Univerzitní vzdělávání v minulosti, současnosti a budoucnosti}, year = {2020} }
TY - BOOK ID - 29781 AU - Löwenhöfferová, Radka - Krpálek, Pavel - Mužík, Jaroslav PY - 2020 TI - Univerzitní vzdělávání v minulosti, současnosti a budoucnosti VL - neuveden PB - Professional Publishing CY - Praha SN - 9788088260455 KW - Classical University;classical education;Competency conception of education;Higher education quality;Elektronization of teaching at universities;Technical education;Higher education institutions’ marketing;Lifelong education and learning N2 - V teoretické rovině publikace vychází z odborné diskuze o charakteru pojetí vzdělanosti v současné době. Diskuze se vede jako řešení určitého rozporu mezi klasickou vzdělaností a tzv. kompetenčním pojetím vzdělání. Klasická vzdělanost je založena na definování sumy vědomostí a znalostí v odborné oblasti, ovládnutí klasických jazyků (řečtina, latina) a na určité morální úrovni vysokoškolsky vzdělaných lidí. Kompetenčně chápaná vzdělanost oproti tomu preferuje základní penzum osvojených poznatků, dovednost vyhledat, zpracovat, využít nové informace a znalost anglického jazyka jako globálního dorozumívacího prostředku. Autoři této publikace jsou názoru, že je to právě univerzitní vzdělávání, které představuje pole konfrontace těchto rozdílných pohledů na charakter současné vzdělanosti. Z ekonomického pohledu je univerzitní vzdělávání součástí lidského a intelektuálního kapitálu. Výstupem tohoto vzdělávání jsou znalosti, dovednosti, profesní návyky a osvojené hodnoty, které ovlivňují uplatnění absolventů na trhu práce i jejich společenské postavení. Vysokoškolské vzdělávání se v současnosti stává důležitým faktorem hospodářského a sociálního rozvoje, stává se též významným prvkem globální soutěže zemí a znakem konkurenční schopnosti ekonomik. Z tohoto hlediska se předkládaná publikace orientuje na analýzu faktorů kvality výuky, výzkumu a inovací na předních světových vysokých školách. V tomto kontextu je předloženo pojednání o dominujícím trendu v této oblasti a tím je využití elektronických, digitálních technologií ve výuce. Publikace ukazuje příklady tzv. dobré praxe v oblasti elektronizace univerzitního vzdělávání v zahraničí, zejména na špičkových anglosaských a dalších školách v Evropě i Asii. V řadě případů je možné a žádoucí aplikovat tyto přístupy i v našich podmínkách. Hlavní myšlenková trajektorie této publikace je postavena na sledování vývoje univerzitní myšlenky od doby její realizace v XI. století (vznik prvních univerzit v Bologni a Paříži) až po dobu současnou. Klasické univerzity středověku se vyznačovaly svobodou bádání a nezávislými didaktickými aktivitami. Jejich úloha ve společenském, duchovním a kulturním životě byla nezastupitelná. V různých historických obdobích vývoje lidstva došlo k různým zásahům do původního ducha univerzitního života. Do práce těchto vzdělávacích institucí se začaly promítat ekonomické systémy, sociálně politická realita a další vlivy. Odborné prameny hovoří o tom, že současné univerzity ztrácejí svoji tradiční, klasickou identitu. Stávají se masovými, modernizovanými, komercionalizovanými a vysoce byrokratizovanými institucemi. Ve výuce a výzkumu začínají převažovat potřeby trhu práce nad formováním společenských hodnot jako je spravedlnost, solidarita, humanita. ER -
LÖWENHÖFFEROVÁ, Radka, Pavel KRPÁLEK a Jaroslav MUŽÍK. \textit{Univerzitní vzdělávání v minulosti, současnosti a budoucnosti}. první. Praha: Professional Publishing, 2020, 128 s. ISBN~978-80-88260-45-5.
|