D 2022

Strategie vysokoškolského vzdělávání směrem k digitalizaci výuky v České republice

BŘEZINOVÁ, Hana a Pavel KRPÁLEK

Základní údaje

Originální název

Strategie vysokoškolského vzdělávání směrem k digitalizaci výuky v České republice

Název česky

Strategie vysokoškolského vzdělávání směrem k digitalizaci výuky v České republice

Název anglicky

STRATEGIES OF HIGHER EDUCATION TOWARDS THE DIGITIZATION OF TEACHING IN THE CZECH REPUBLIC

Autoři

BŘEZINOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí) a Pavel KRPÁLEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Issue 2/2022. Jihlava, Konkurence – Competitiveness, od s. 31 - 40, 10 s. 2022

Nakladatel

Vysoká škola polytechnická Jihlava

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Organizační jednotka

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.

ISBN

978-80-88064-64-0

ISSN

Klíčová slova česky

vysoká škola; on-line výuka; prezenční forma; kombinovaná forma; praxe

Klíčová slova anglicky

university; on-line teaching; full-time form; combined form; internship

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 1. 2023 17:04, prof. Ing. Pavel Krpálek, CSc., MBA

Anotace

V originále

Dlouhodobým záměrem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy je, aby vysoké školy učily moderně, akceptovaly zásadní dopad digitalizace nejen do všech studijních programů, ale do samého procesu výuky. Vysoké školy stanoví vždy na pět let svůj strategický plán, který upřesňují na jednotlivé roky. Od roku 2015 patří mezi strategické cíle digitalizace výuky. Tento cíl se nedařilo příliš realizovat. Způsob výuky zaostával nad obsahem výuky. Navíc vysoké školy běžně působí v různých střediscích od sebe místně vzdálených. Student kombinované formy studia bez digitalizace výuky při služební cestě přijde zbytečně o přednášku. Problémy, které způsobila pandemie covid-19, jasně ukazují na urychlení digitalizace výuky na vysokých školách. To jsou hlavní teoreticko-metodologická východiska článku, který má charakter přehledové studie a na základě zobecnění empirických dat a zkušeností autorů si klade za cíl poukázat na příležitosti a rizika prosazování strategie digitalizace v českém vysokoškolském vzdělávání v diskurzu se zahraničními a tuzemskými zdroji.

Anglicky

The long-term intention of the Ministry of Education, Youth and Sports is for universities to teach in a modern way, to accept the fundamental impact of digitization not only in all study programs, but in the teaching process itself. Universities always set their strategic plan for five years, which they specify for each year. Since 2015, it has been one of the strategic goals of digitizing teaching. This goal has not been achieved very well. The method of teaching lagged behind the content of teaching. In addition, universities usually operate in various centers from remote areas. A student of the combined form of study without digitizing teaching during a business trip will lose a lecture unnecessarily. The problems caused by the covid 19 pandemic clearly point to accelerating the digitalisation of higher education. These are the main theoretical and methodological basis of the article, which has the character of an overview study and based on the generalization of empirical data and experience of the authors aims to point out the opportunities and risks of promoting the strategy of digitization in Czech higher education in discourse with foreign and domestic sources.

Přiložené soubory

conference_competition_proceedings_2022_final-1.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru