D 2022

Strategie vysokoškolského vzdělávání směrem k digitalizaci výuky v České republice

BŘEZINOVÁ, Hana and Pavel KRPÁLEK

Basic information

Original name

Strategie vysokoškolského vzdělávání směrem k digitalizaci výuky v České republice

Name in Czech

Strategie vysokoškolského vzdělávání směrem k digitalizaci výuky v České republice

Name (in English)

STRATEGIES OF HIGHER EDUCATION TOWARDS THE DIGITIZATION OF TEACHING IN THE CZECH REPUBLIC

Authors

BŘEZINOVÁ, Hana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Pavel KRPÁLEK (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Issue 2/2022. Jihlava, Konkurence – Competitiveness, p. 31 - 40, 10 pp. 2022

Publisher

Vysoká škola polytechnická Jihlava

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Proceedings paper

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

is not subject to a state or trade secret

Publication form

electronic version available online

References:

https://konference.vspj.cz/konference/89/275

Organization unit

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.

ISBN

978-80-88064-64-0

ISSN

Keywords (in Czech)

vysoká škola; on-line výuka; prezenční forma; kombinovaná forma; praxe

Keywords in English

university; on-line teaching; full-time form; combined form; internship

Tags

International impact, Reviewed
Changed: 13/1/2023 17:04, prof. Ing. Pavel Krpálek, CSc., MBA

Abstract

ORIG EN

In the original language

Dlouhodobým záměrem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy je, aby vysoké školy učily moderně, akceptovaly zásadní dopad digitalizace nejen do všech studijních programů, ale do samého procesu výuky. Vysoké školy stanoví vždy na pět let svůj strategický plán, který upřesňují na jednotlivé roky. Od roku 2015 patří mezi strategické cíle digitalizace výuky. Tento cíl se nedařilo příliš realizovat. Způsob výuky zaostával nad obsahem výuky. Navíc vysoké školy běžně působí v různých střediscích od sebe místně vzdálených. Student kombinované formy studia bez digitalizace výuky při služební cestě přijde zbytečně o přednášku. Problémy, které způsobila pandemie covid-19, jasně ukazují na urychlení digitalizace výuky na vysokých školách. To jsou hlavní teoreticko-metodologická východiska článku, který má charakter přehledové studie a na základě zobecnění empirických dat a zkušeností autorů si klade za cíl poukázat na příležitosti a rizika prosazování strategie digitalizace v českém vysokoškolském vzdělávání v diskurzu se zahraničními a tuzemskými zdroji.

In English

The long-term intention of the Ministry of Education, Youth and Sports is for universities to teach in a modern way, to accept the fundamental impact of digitization not only in all study programs, but in the teaching process itself. Universities always set their strategic plan for five years, which they specify for each year. Since 2015, it has been one of the strategic goals of digitizing teaching. This goal has not been achieved very well. The method of teaching lagged behind the content of teaching. In addition, universities usually operate in various centers from remote areas. A student of the combined form of study without digitizing teaching during a business trip will lose a lecture unnecessarily. The problems caused by the covid 19 pandemic clearly point to accelerating the digitalisation of higher education. These are the main theoretical and methodological basis of the article, which has the character of an overview study and based on the generalization of empirical data and experience of the authors aims to point out the opportunities and risks of promoting the strategy of digitization in Czech higher education in discourse with foreign and domestic sources.
Displayed: 27/10/2025 09:30