KRPÁLEK, Pavel, Jindřich PLOCH and Monika PALATKOVÁ. Podnikavost a digitalizace jako soudobé edukační cíle pro podporu konkurenceschopnosti absolventů (ENTREPRENEURSHIP AND DIGITALIZATION AS CONTEMPORARY EDUCATIONAL OBJECTIVES TO SUPPORT COMPETITIVENESS OF GRADUATES). Online. In Roman Fiala. Recenzovaný sborník příspěvků z XII. ročníku mezinárodní vědecké konference Konkurence 2020 - Competitiveness 2020. Jihlava: Vysoká škola polytechnická Jihlava, 2020, p. 242 - 251. ISBN 978-80-88064-53-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Podnikavost a digitalizace jako soudobé edukační cíle pro podporu konkurenceschopnosti absolventů
Name (in English) ENTREPRENEURSHIP AND DIGITALIZATION AS CONTEMPORARY EDUCATIONAL OBJECTIVES TO SUPPORT COMPETITIVENESS OF GRADUATES
Authors KRPÁLEK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jindřich PLOCH (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Monika PALATKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Jihlava, Recenzovaný sborník příspěvků z XII. ročníku mezinárodní vědecké konference Konkurence 2020 - Competitiveness 2020, p. 242 - 251, 10 pp. 2020.
Publisher Vysoká škola polytechnická Jihlava
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW Přímý odkaz na sborník v elektronické podobě XII. ročník mezinárodní vědecké konference Konkurence 2020 - Competitiveness 2020
Organization unit University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
ISBN 978-80-88064-53-4
Keywords (in Czech) vysokoškolské vzdělávání; kompetence; podnikavost; podnikatelský potenciál; digitalizace; konkurenceschopnost; motivace; kreativita; výsledky učení
Keywords in English higher education; competencies; entrepreneurship; entrepreneurial potential; digitization; competitiveness; motivation; creativity; learning outcomes
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: prof. Ing. Pavel Krpálek, CSc., MBA, učo 29750. Changed: 16/1/2023 15:07.
Abstract
Konkurenceschopnost, kritické myšlení, podnikavost a digitální gramotnost patří k důležitým prioritám soudobého vysokoškolského profesně orientovaného vzdělávání. Zajišťují žádoucí dovednostně orientovaný kompetenční model studia s vazbami složek cílů kognitivních, metakognitivních, sociálních, personálních a praktických. Tento kompetenční model má integrální charakter, není zacílen pouze na přípravu studentů na budoucí povolání, jeho cílem je vést vzdělávané k flexibilitě v myšlení, motivovat je ke kritickému a angažovanému přístupu ke vzdělávání na bázi self-responsible learning, k dosažení vysoké úrovně mediální a digitální gramotnosti. To vše je předpokladem k úspěšnému - konkurenceschopnému - podnikání anebo k solidnímu uplatnění absolventů na trhu práce na pozicích kvalifikovaných zaměstnanců. Přístupy k takto orientovanému podnikatelskému vzdělávání na bázi výsledků empirického výzkumu na konkrétní škole - Vysoké škole mezinárodních a veřejných vztahů Praha (VŠMVVP) - u úzké skupiny studentů autoři opatrně interpretují jako alternativní přístup, respektive příspěvek k probíhající diskuzi o modernizaci vzdělávání, o aktivizaci a motivaci studentů, o zefektivnění vysokoškolského vzdělávání.
Abstract (in English)
Competitiveness, critical thinking, entrepreneurship and digital literacy are important components of priorities in contemporary higher education. They provide the desired skills-oriented competence model of study with the links of cognitive, metacognitive, social, personnel and practical components. This competence model has an integral character, it is not aimed only at preparation for future professions, its goal is to lead educated people to flexibility in thinking, motivate them to a critical and engaged approach to education based on self-responsible learning, to achieve a high level of media 242 243 and digital literacy. All this is a prerequisite for successful - competitive - business or for a solid employment of graduates in the labor market. Approaches to such oriented vocational education based on the analysis of the results of empirical research at a particular school (College of International and Public Relations Prague) in a narrow group of students are carefully interpreted by the authors only as a contribution to the ongoing discussion on modernizing education, activating and motivating students and streamlining higher education.
PrintDisplayed: 18/5/2024 20:43