D 2020

Podnikavost a digitalizace jako soudobé edukační cíle pro podporu konkurenceschopnosti absolventů

KRPÁLEK, Pavel, Jindřich PLOCH and Monika PALATKOVÁ

Basic information

Original name

Podnikavost a digitalizace jako soudobé edukační cíle pro podporu konkurenceschopnosti absolventů

Name (in English)

ENTREPRENEURSHIP AND DIGITALIZATION AS CONTEMPORARY EDUCATIONAL OBJECTIVES TO SUPPORT COMPETITIVENESS OF GRADUATES

Authors

KRPÁLEK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Jindřich PLOCH (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Monika PALATKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

Jihlava, Recenzovaný sborník příspěvků z XII. ročníku mezinárodní vědecké konference Konkurence 2020 - Competitiveness 2020, p. 242 - 251, 10 pp. 2020

Publisher

Vysoká škola polytechnická Jihlava

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Přímý odkaz na sborník v elektronické podobě XII. ročník mezinárodní vědecké konference Konkurence 2020 - Competitiveness 2020

Organization unit

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.

ISBN

978-80-88064-53-4

Keywords (in Czech)

vysokoškolské vzdělávání; kompetence; podnikavost; podnikatelský potenciál; digitalizace; konkurenceschopnost; motivace; kreativita; výsledky učení

Keywords in English

higher education; competencies; entrepreneurship; entrepreneurial potential; digitization; competitiveness; motivation; creativity; learning outcomes

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/1/2023 15:07, prof. Ing. Pavel Krpálek, CSc., MBA

Abstract

ORIG EN

V originále

Konkurenceschopnost, kritické myšlení, podnikavost a digitální gramotnost patří k důležitým prioritám soudobého vysokoškolského profesně orientovaného vzdělávání. Zajišťují žádoucí dovednostně orientovaný kompetenční model studia s vazbami složek cílů kognitivních, metakognitivních, sociálních, personálních a praktických. Tento kompetenční model má integrální charakter, není zacílen pouze na přípravu studentů na budoucí povolání, jeho cílem je vést vzdělávané k flexibilitě v myšlení, motivovat je ke kritickému a angažovanému přístupu ke vzdělávání na bázi self-responsible learning, k dosažení vysoké úrovně mediální a digitální gramotnosti. To vše je předpokladem k úspěšnému - konkurenceschopnému - podnikání anebo k solidnímu uplatnění absolventů na trhu práce na pozicích kvalifikovaných zaměstnanců. Přístupy k takto orientovanému podnikatelskému vzdělávání na bázi výsledků empirického výzkumu na konkrétní škole - Vysoké škole mezinárodních a veřejných vztahů Praha (VŠMVVP) - u úzké skupiny studentů autoři opatrně interpretují jako alternativní přístup, respektive příspěvek k probíhající diskuzi o modernizaci vzdělávání, o aktivizaci a motivaci studentů, o zefektivnění vysokoškolského vzdělávání.

In English

Competitiveness, critical thinking, entrepreneurship and digital literacy are important components of priorities in contemporary higher education. They provide the desired skills-oriented competence model of study with the links of cognitive, metacognitive, social, personnel and practical components. This competence model has an integral character, it is not aimed only at preparation for future professions, its goal is to lead educated people to flexibility in thinking, motivate them to a critical and engaged approach to education based on self-responsible learning, to achieve a high level of media 242 243 and digital literacy. All this is a prerequisite for successful - competitive - business or for a solid employment of graduates in the labor market. Approaches to such oriented vocational education based on the analysis of the results of empirical research at a particular school (College of International and Public Relations Prague) in a narrow group of students are carefully interpreted by the authors only as a contribution to the ongoing discussion on modernizing education, activating and motivating students and streamlining higher education.
Displayed: 10/11/2024 00:14