J 2021

Formation of Professional Competences and Soft Skills of Public Administration Employees for Sustainable Professional Development

KRPÁLEK, Pavel, Kateřina BERKOVÁ a Katarína KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ

Základní údaje

Originální název

Formation of Professional Competences and Soft Skills of Public Administration Employees for Sustainable Professional Development

Název česky

Formování odborných kompetencí a měkkých dovedností zaměstnanců veřejné správy pro udržitelný profesní rozvoj

Autoři

KRPÁLEK, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí), Kateřina BERKOVÁ (203 Česká republika) a Katarína KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Sustainability (WoS), Basel, Switzerland, MDPI, 2021, 2071-1050

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.

UT WoS

000662587200001

Klíčová slova česky

veřejná správa; odborné kompetence; měkké dovednosti; projektový management; znalostní management; digitální systémy; odborné vzdělávání; dotazníkové šetření

Klíčová slova anglicky

public administration; professional competences; soft skills; project management; knowledge management; digital systems; professional training; questionnaire method

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 1. 2023 18:32, prof. Ing. Pavel Krpálek, CSc., MBA

Anotace

V originále

The current situation is bringing about changes manifested in the digitalisation of management processes, the aspects of knowledge management, and the transmission of global risks. Demands in the area of soft skills are increasing. Therefore, this study aims to identify the requirements for competences necessary for the effective performance of job positions in public administration in the Czech Republic, including the mapping of interest in further training. The data were collected in 2020 via questionnaires from 245 employees in relevant positions. The data were analysed using the correlation analysis method for establishing relationships between variables applying the Pearson correlation coefficient. Gender differences and differences between rank-and-file and executive employees were subjected to the Mann–Whitney U-test. The more competence is required by the employer, the more frequently it is used by employees and the more favourably the workers assess themselves in this competence. At the same time, they have a greater need and are willing to train this particular competence. A significant trend has been identified in the case of executives. Soft skills are used most frequently and the employees would like to further train them. The least interest is shown in project management training. As to professional competences, digital systems are the most frequently used and required. The research suggests trends in the development of modern technologies, digitalisation, and information systems that will contribute to effective work in public administration. Soft skill development in rank-and-file and executive employees will also be needed.

Česky

Současná praxe veřejné správy vyžaduje a přináší změny projevující se v digitalizaci řídících procesů, aspektech znalostního managementu a přenosu globálních rizik. Nároky v oblasti tréninku měkkých dovedností se zvyšují. Tato studie si v souladu s tím klade za cíl identifikovat požadavky na kompetence nezbytné pro efektivní výkon pracovních pozic ve veřejné správě v České republice, včetně zmapování zájmu o další vzdělávání. Data pro výzkum byla nashromážděna v roce 2020 prostřednictvím dotazníků od 245 zaměstnanců na relevantních pozicích. Dále byla analyzována pomocí metody korelační analýzy pro stanovení vztahů mezi proměnnými pomocí Pearsonova korelačního koeficientu. Genderové rozdíly a rozdíly mezi jednotlivými kategoriemi zaměstnanců byly vyhodnoceny pomocí Mann–Whitney U-testu. Čím vyšší úroveň kompetence zaměstnavatel požaduje, tím častěji ji zaměstnanci využívají a tím příznivěji se pracovníci v této způsobilosti hodnotí. Zároveň mají větší potřebu a jsou ochotni trénovat právě tuto kompetenci. Významný trend byl identifikován v případě vedoucích pracovníků. Soft skills jsou využívány nejčastěji a zaměstnanci by se i rádi v tomto ohledu dále vzdělávali. Nejmenší zájem je o školení projektového managementu. Z hlediska odborných kompetencí jsou nejčastěji využívané a požadované digitální systémy. Výzkum naznačuje trendy ve vývoji moderních technologií, digitalizace a informačních systémů, které přispějí k efektivní práci ve veřejné správě. Potřebný bude také další systematický rozvoj měkkých dovedností, a to u řadových zaměstnanců i v decizní sféře na všech úrovních managementu.