J 2021

Formation of Professional Competences and Soft Skills of Public Administration Employees for Sustainable Professional Development

KRPÁLEK, Pavel, Kateřina BERKOVÁ and Katarína KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ

Basic information

Original name

Formation of Professional Competences and Soft Skills of Public Administration Employees for Sustainable Professional Development

Name in Czech

Formování odborných kompetencí a měkkých dovedností zaměstnanců veřejné správy pro udržitelný profesní rozvoj

Authors

KRPÁLEK, Pavel (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Kateřina BERKOVÁ (203 Czech Republic) and Katarína KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ (203 Czech Republic)

Edition

Sustainability (WoS), Basel, Switzerland, MDPI, 2021, 2071-1050

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Switzerland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Domovská stránka výsledku v impaktovaném časopisu MDPI

Organization unit

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.

DOI

http://dx.doi.org/10.3390/su13105533

UT WoS

000662587200001

Keywords (in Czech)

veřejná správa; odborné kompetence; měkké dovednosti; projektový management; znalostní management; digitální systémy; odborné vzdělávání; dotazníkové šetření

Keywords in English

public administration; professional competences; soft skills; project management; knowledge management; digital systems; professional training; questionnaire method

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 16/1/2023 18:32, prof. Ing. Pavel Krpálek, CSc., MBA

Abstract

ORIG CZ

V originále

The current situation is bringing about changes manifested in the digitalisation of management processes, the aspects of knowledge management, and the transmission of global risks. Demands in the area of soft skills are increasing. Therefore, this study aims to identify the requirements for competences necessary for the effective performance of job positions in public administration in the Czech Republic, including the mapping of interest in further training. The data were collected in 2020 via questionnaires from 245 employees in relevant positions. The data were analysed using the correlation analysis method for establishing relationships between variables applying the Pearson correlation coefficient. Gender differences and differences between rank-and-file and executive employees were subjected to the Mann–Whitney U-test. The more competence is required by the employer, the more frequently it is used by employees and the more favourably the workers assess themselves in this competence. At the same time, they have a greater need and are willing to train this particular competence. A significant trend has been identified in the case of executives. Soft skills are used most frequently and the employees would like to further train them. The least interest is shown in project management training. As to professional competences, digital systems are the most frequently used and required. The research suggests trends in the development of modern technologies, digitalisation, and information systems that will contribute to effective work in public administration. Soft skill development in rank-and-file and executive employees will also be needed.

In Czech

Současná praxe veřejné správy vyžaduje a přináší změny projevující se v digitalizaci řídících procesů, aspektech znalostního managementu a přenosu globálních rizik. Nároky v oblasti tréninku měkkých dovedností se zvyšují. Tato studie si v souladu s tím klade za cíl identifikovat požadavky na kompetence nezbytné pro efektivní výkon pracovních pozic ve veřejné správě v České republice, včetně zmapování zájmu o další vzdělávání. Data pro výzkum byla nashromážděna v roce 2020 prostřednictvím dotazníků od 245 zaměstnanců na relevantních pozicích. Dále byla analyzována pomocí metody korelační analýzy pro stanovení vztahů mezi proměnnými pomocí Pearsonova korelačního koeficientu. Genderové rozdíly a rozdíly mezi jednotlivými kategoriemi zaměstnanců byly vyhodnoceny pomocí Mann–Whitney U-testu. Čím vyšší úroveň kompetence zaměstnavatel požaduje, tím častěji ji zaměstnanci využívají a tím příznivěji se pracovníci v této způsobilosti hodnotí. Zároveň mají větší potřebu a jsou ochotni trénovat právě tuto kompetenci. Významný trend byl identifikován v případě vedoucích pracovníků. Soft skills jsou využívány nejčastěji a zaměstnanci by se i rádi v tomto ohledu dále vzdělávali. Nejmenší zájem je o školení projektového managementu. Z hlediska odborných kompetencí jsou nejčastěji využívané a požadované digitální systémy. Výzkum naznačuje trendy ve vývoji moderních technologií, digitalizace a informačních systémů, které přispějí k efektivní práci ve veřejné správě. Potřebný bude také další systematický rozvoj měkkých dovedností, a to u řadových zaměstnanců i v decizní sféře na všech úrovních managementu.
Displayed: 9/11/2024 02:44