J 2022

Aspects Influencing the Provision of Internships by Czech Firms to Future Economists during Their Studies

BERKOVÁ, Kateřina, Hana BŘEZINOVÁ, Dagmar FRENDLOVSKÁ, Andrea KUBIŠOVÁ, Pavel KRPÁLEK et. al.

Basic information

Original name

Aspects Influencing the Provision of Internships by Czech Firms to Future Economists during Their Studies

Name in Czech

Aspekty ovlivňující poskytování stáží českými firmami budoucím ekonomům během studia

Authors

BERKOVÁ, Kateřina (203 Czech Republic, guarantor), Hana BŘEZINOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Dagmar FRENDLOVSKÁ (203 Czech Republic), Andrea KUBIŠOVÁ (203 Czech Republic), Pavel KRPÁLEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Katarína KRPÁLKOVÁ KRELOVÁ (203 Czech Republic) and Dávid MELAS (703 Slovakia, belonging to the institution)

Edition

Education Sciences, Basel, Switzerland, MDPI, 2022, 2227-7102

Other information

Language

English

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Switzerland

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Education Sciences, Free Full-Text

Organization unit

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.

DOI

http://dx.doi.org/10.3390/educsci12100676

UT WoS

000874280900001

Keywords (in Czech)

stáže; vzdělávání; ekonomické studijní programy; odborná způsobilost; firma

Keywords in English

internships; education; economic study programs; competence; firm

Tags

International impact, Reviewed
Změněno: 17/1/2023 13:05, prof. Ing. Pavel Krpálek, CSc., MBA

Abstract

ORIG CZ

V originále

Internships have an irreplaceable place in professional education. Theoretical and practical education is being more interconnected and strengthened with emphasis placed on high-quality preparation of graduates for internships. From a scientific point of view, there are contradictions between companies’ attitudes towards the employability of future graduates. Therefore, the main aim of the article is to investigate the interest of Czech companies in providing internships to university students studying economic programs as well as the companies’ willingness to employ these students after graduation. The primary data were obtained from 83 valid questionnaires answered by companies experienced in providing internships to these students. The Mann–Whitney U test was used to determine the differences in the attitudes of companies towards the provision of internships in terms of size and duration of the company’s existence on the market. Correlation relationships between variables were determined using Pearson’s correlation coefficient. It was found that large firms will take on students after graduation for a certain period of time, and this is contrary to small businesses. Students must possess work and soft skills when entering internships. In the given context, there was no connection found between the evaluation of the student’s work performance and the required competencies by the company. Therefore, students can also be assigned to internships in order to meet the setting of the study program or the needs of employers. Moreover, internships need constant care, especially in the area of relationships between a university and an application sphere.

In Czech

V odborném vzdělávání mají stáže nezastupitelné místo. Teoretické a praktické vzdělávání se více propojuje a posiluje s důrazem na kvalitní přípravu absolventů na praxi. Z vědeckého hlediska existují rozpory mezi postoji firem k zaměstnatelnosti budoucích absolventů. Hlavním cílem článku je proto prozkoumat zájem českých firem o poskytování stáží vysokoškolským studentům ekonomických oborů a také ochotu firem tyto studenty po absolvování zaměstnávat. Primární data byla získána z 83 validních dotazníků, které odpověděly společnosti, které mají zkušenosti s poskytováním stáží těmto studentům. Mann–Whitney U test byl použit ke zjištění rozdílů v postojích firem k poskytování stáží z hlediska velikosti a délky existence firmy na trhu. Korelační vztahy mezi proměnnými byly stanoveny pomocí Pearsonova korelačního koeficientu. Bylo zjištěno, že velké firmy přijímají studenty po ukončení studia na určitou dobu, a to je v rozporu s malými podniky. Studenti musí mít pracovní a měkké dovednosti při vstupu na stáže. V daném kontextu nebyla nalezena souvislost mezi hodnocením pracovního výkonu studenta a požadovanými kompetencemi ze strany firmy. Studenti tedy mohou být zařazováni i na stáže tak, aby vyhovovaly nastavení studijního programu nebo potřebám zaměstnavatelů. Stáže navíc vyžadují neustálou péči, zejména v oblasti vztahů mezi vysokou školou a aplikační sférou.
Displayed: 26/12/2024 20:33