D 2022

Inovace didaktických metod a technik ve výuce politologie

LÖWENHÖFFEROVÁ, Radka

Basic information

Original name

Inovace didaktických metod a technik ve výuce politologie

Name in Czech

Inovace didaktických metod a technik ve výuce politologie

Name (in English)

INNOVATION OF DIDACTIC METHODS AND TECHNIQUES IN THE TEACHING OF POLITICAL SCIENCE

Authors

LÖWENHÖFFEROVÁ, Radka (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

první. Praha, Nové Trendy 2022 - New Trends 2022 - Sborník příspěvků, p. 158-167, 10 pp. 2022

Publisher

United College Prague

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Stať ve sborníku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

electronic version available online

References:

Organization unit

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.

ISSN

Keywords (in Czech)

Didaktické metody v politologii; Metody problémového vyučování a učení; Kreativní techniky ve výuce; Elektronické nástroje učení; Blended Didaktikum

Keywords in English

Didactic methods in political science; Methods of problem-based teaching and learning; Creative techniques in teaching; electronic learning tools; Blended Didactics

Tags

Reviewed
Změněno: 17/1/2023 14:45, PhDr. Radka Löwenhöfferová, Ph.D., MBA

Abstract

V originále

Didaktické metody představují významný faktor působící na efektivitu vyučování a učení na vysoké škole. Předložená studie je zaměřena na výuku politologie jako interdisciplinární vědecké disciplíny. Jedním z trendů inovací didaktického procesu je rozšíření využití klasických metod (přednáška, seminář, diskuze) o metody problémové, zejména o případové studie a hraní rolí. Druhým inovačním trendem je vývoj vyučovacích technik, které jsou zaměřeny na podporu kreativity studentů. Třetím směrem inovativních aktivit je využití elektronických nástrojů, digitálního světa ve vyučovacím i učebním procesu. Souhrnně lze tyto inovační procesy označit pojmem Blended Didaktikum, jehož podstata spočívá v propojení třídní výuky, kreativní techniky a elektronických zdrojů v procesu učení studentů.

In English

Didactic methods represent an important factor affecting the effectiveness of teaching and learning at the university. The presented study is focused on the teaching of political science as an interdisciplinary scientific discipline. One of the trends in the innovation of the didactic process is the extension of the use of classical methods (lecture, seminar, discussion) to problem-based methods, especially case studies and role playing. The second innovative trend is the development of teaching techniques that are aimed at supporting student creativity. The third direction of innovative processes is the use of electronic tools, the digital world in the teaching and learning process. Collectively, these innovative processes can be characterized by the term Blended Didaktikum, the essence of which is the connection of classroom teaching, creative techniques and electronic resources in the learning process of students.