J 2010

Využití železniční dopravy v cestovním ruchu ve vztahu k diverzifikaci poptávky

STUDNIČKA, Petr

Základní údaje

Originální název

Využití železniční dopravy v cestovním ruchu ve vztahu k diverzifikaci poptávky

Název anglicky

Demand Diversification - related Usage of Railway Service in Tourism

Vydání

Czech Hospitality and Tourism Papers, Praha, Vysoká škola hotelová, 2010, 1801-1535

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50200 5.2 Economics and Business

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.

Klíčová slova česky

dopravní služby, železniční doprava, destinace cestovního ruchu, diverzifikace poptávky

Klíčová slova anglicky

transport services, railway transportation, tourism destination, demand diversification

Příznaky

Recenzováno

Návaznosti

WD-37-07-2, projekt VaV.
Změněno: 6. 11. 2011 16:20, Ing. Petr Studnička, PhD.

Anotace

V originále

Cílem příspěvku je zhodnotit současné využití železniční dopravy v cestovním ruchu a uvést konkrétní příklady přispívající k diverzifikaci účastníků cestovního ruchu do atraktivních oblastí (destinací). Ve stati jsou uvedeny konkrétní možnosti diverzifikace na příkladu České republiky a Slovenska. Díky bezpečnosti a nízké energetické náročnosti provozu železniční dopravy se v budoucnu předpokládá její renesance, neboť již nyní spotřebovává doprava zhruba třicet procent všech energetických zdrojů. Obliba vlaků stoupá rovněž v době ekonomické recese, kdy se méně létá a v době rostoucích cen ropných paliv, kdy se méně využívá osobní automobilová doprava.

Anglicky

The article aims at assessing the current usage of railway service in tourism and at giving specific examples which help to diversify tourists into attractive regions (destinations). Particular possibilities of such a diversification are named, the Czech Republic and Slovakia being taken as an example. Future rebirth of railway service is expected due to its safety and low energy intensity; even in present days the transportation consumes approximately 30 % of all sources of energy. Moreover, train services are in vogue both in times of economic recession which affects adversely air transportation, and in times of rising oil prices which affect road transportation.