V originále
With the easy availability of huge volumes of text-based information freely available on the Internet and Intranet, text mining can be used by hotel and spa industry to develop competitive and strategic intelligence. Although the text mining software remains relatively expensive, the cost will inevitably fall. The paper reviews nowadays literature of text mining within hospitality industry management, and discusses features of selected text mining software packages in analyzing unstructured qualitative data in the following key steps: data preparation, data analysis, and result reporting. Based on comparative study, this article also presents examples of use and discusses potential, advantages and current technological limitations of text mining.
In Czech
Současná snadná dostupnost (Internet, Intranet) obrovského objemu textových informací, včetně subjektivních vyjádření, umožnila rozvoj celé řady „ dataminingových“ a zejména „textminingových“ aplikací, s úspěchem využitelných pro strategický rozvoj hotelnictví a lázeňství. Ačkoliv příslušné softwarové balíky stále zůstávají na vyšších cenových hladinách, je k dispozici i řada nástrojů freeware nebo ve zkušebních verzích a celá problematika se tedy stává dostupnou i běžnému uživateli. Článek prezentuje ukázky některých publikovaných výzkumů, týkajících se automatizované analýzy textů v hotelnictví, turismu a lázeňství. Diskutuje možnosti, hlavní rysy, výhody a nevýhody vybraných SW s ohledem na jejich schopnost analyzovat nestrukturovaný text či jiná nestrukturovaná kvalitativní data. Soustřeďuje se především na následující klíčové kroky: 1/ přípravu dat, 2/ jejich analýzu a 3/ prezentaci výsledků této analýzy.