PLZÁKOVÁ, Lucie, Petr STUDNIČKA and Josef VLČEK. Innovation Activities at Tourist Information Centers and an Increase in Competitiveness for Tourism Destination. Liberec: Vysokoškolský podnik, spol. s r. o., 2013.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Innovation Activities at Tourist Information Centers and an Increase in Competitiveness for Tourism Destination
Name in Czech Innovace činnosti turistických informačních center a zvyšování konkurenceschopnosti destinace cestovního ruchu
Authors PLZÁKOVÁ, Lucie, Petr STUDNIČKA and Josef VLČEK.
Edition Liberec, Vysokoškolský podnik, spol. s r. o. 2013.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50200 5.2 Economics and Business
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Keywords (in Czech) organizace destinačního managementu, inovace, cestovní ruch, turistické informační centrum
Keywords in English destination management organization, innovation, tourism, tourist information center
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Ing. Petr Studnička, PhD., učo 10778. Changed: 8/11/2013 19:24.
Abstract
The modern consumer reflects a particular lifestyle that has been adopted by society and part of which is the ever-growing significance of entertainment and leisure time. The most significant trend influencing current demand for services in the tourism industry is the individualization of demand. The consumption of tourism services in contemporary society is considered to be a standard part of consumption in general. Tourists proceed from available information offered by particular destinations and essentially create their own travel and tourism products. Consumer behavior is most often followed according to how they react to what is offered. Tourism industry products and services are always implemented at a particular destination and these services are administered by a range of providers whose share is constantly changing in real terms and over time. Tourists buy these partial products and their consumption provides a feeling of satisfaction, which is further fulfilled by the synergetic effect resulting from their current consumption level. For tourists, distance from their residence complicates their familiarization with the tourism supply of a particular destination. Tourist information centers provide important assistance for their decisions. They are involved in the development of tourism in localities and regions by communicating tourists‘ requirements to the providers of individual services. They are special-purpose facilities that provide objective and evidence-based information on destinations, tourism services, and the leisure and cultural supply in the area in which they operate. Tourist Information centers are an integral part of destination management, where they perform a very important role. These institutions are far more active at the local level than at the regional level and very often assume the role of destination management organizations. By utilizing the services of the tourist information centers, tourists can receive premiums in the form of discounts, and service providers are encouraged to specialize their offerings. There are currently more than 600 tourist information centers registered in the Czech Republic, which are grouped together voluntarily in the Association of Tourist Information Centers of the Czech Republic.
Abstract (in Czech)
Moderní spotřebitel je odrazem životního stylu, který společnost přijala a jeho součástí je rostoucí význam zábavy a volného času. Poptávka po službách cestovního ruchu vykazuje značnou individualizaci. Spotřeba služeb cestovního ruchu je v současné společnosti považována za standardní součást spotřeby jako takové. Turista vychází z dostupných informací, které nabízejí jednotlivé destinace a v zásadě si vytváří svůj vlastní produkt cestovního ruchu. Nabídka služeb cestovního ruchu je vždy realizována v destinaci a zajišťuje ji řada subjektů, jejichž podíl na produktu se neustále mění věcně i v čase. Turisté nakupují tyto dílčí produkty a jejich spotřebou získávají pocit uspokojení, který je umocněn synergickým efektem vyplývajícím z jejich současné spotřeby. Orientaci turistů v nabídce služeb destinace komplikuje jejich vzdálenost od místa bydliště. Významnou pomoc turistům při rozhodování poskytují turistická informační centra. Tyto subjekty se podílejí na rozvoji cestovního ruchu v lokalitách a regionech tím, že předávají požadavky turistů poskytovatelům jednotlivých služeb. Jedná se o účelová zařízení, která poskytují objektivní a ověřené informace o turistických cílech, službách cestovního ruchu, rekreační a kulturní nabídce v oblasti svého působení. Turistická informační centra jsou nedílnou součástí destinačního managementu, kde zastávají velmi významnou úlohu. Na lokální úrovni jsou tyto instituce daleko aktivnější než na regionální úrovni a velmi často přebírají úlohu organizace destinačního managementu. Díky využití služeb v turistických informačních centrech získávají turisté prémie v podobě slev a poskytovatelé služeb jsou motivováni k specializaci jejich nabídky. V České republice je zaregistrováno v současné době více než 600 turistických informačních center a na bázi dobrovolnosti jsou sdružovány do Asociace turistických informačních center České republiky.
PrintDisplayed: 20/5/2024 08:31