EK064 Hospodaření podniku

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2022
Rozsah
0/2/0. 3-3-3. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Ing. Josef Vlček, CSc. (cvičící)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 28 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/28, pouze zareg.: 0/28
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozšíření, prohlubování a doplnění znalostí a dovedností z oblasti podnikání ve sféře služeb. Koncept učení je postaven na průniku teoretických poznatků o podnikání, řízení podnikových aktivit a případových studií, které ilustrují spojení teorie a praxe.
Výstupy z učení
ZNALOSTI: Předmět je zaměřen na ekonomickou situaci podniků v oblasti služeb. Výuka je založena na interdisciplinárním přístupu, s akcentem na marketingové strategie a taktiky. Studenti si upevní znalosti o hospodaření podniku v oblasti služeb, dokáží identifikovat a prognózovat ekonomický vývoj podnikatelského subjektu, jak v rámci samotného podniku, tak v jeho okolí. Efektem komplexního přístupu k podnikání jsou poznatky a postupy využitelné při rozhodování ve firmě. Kurz vede posluchače k porozumění mise a vize podniku, k zhodnocení jeho pozice na trhu služeb a k vypracování podnikatelského plánu. DOVEDNOSTI: Student se orientuje v rozboru ekonomické situace podniku, je schopen vytvořit byznys plán a realizovat jeho průběh v praxi. Předmět přináší a prohlubuje poznatky studentů z ekonomických disciplín a zdokonaluje jejich praktické dovednosti pro analýzu využití podnikových zdrojů.
Osnova
  • 1. Podnik v systému tržní ekonomiky. 2. Cíle podniku a jeho činnosti, okolí podniku. 3. Typologie podniků a jejich právní formy. Životní cyklus podniku. 4. Podnikové výrobní faktory a jejich organizace. Řízení lidských zdrojů. 5. Zásobování, výroba, odbyt. 6. Plánování aktivit (byznys plán) a marketingová strategie podniku. 7. Strategický a taktický marketing. Relační marketing. 8. Principy hospodaření podniku. 9. Případové studie – analýzy. 10. Případové studie – analýzy. 11. Případové studie – projekty řízení. 12. Případové studie – projekty řízení.
Literatura
    povinná literatura
  • • PETŘÍČEK. M. et al. (2019) Hospodaření podniku v sektoru služeb. 1. vydání. Praha: ExtraSYSTEM. Ediční řada Ekonomie a marketing. ISBN 978-80-87570-42-5. [dostupné: www.extrasystem.com/9788087570425.pdf]
  • • VLČEK, J. (2004) Ekonomika podniku. Praha: MJF. ISBN 80-86284-45-X
    doporučená literatura
  • CHARVÁT, J. Firemní strategie pro praxi. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1389-6
  • • KOTLER, P., KELLER, K. L., JUPPA, T., & Machek, M. (2013). Marketing management. Praha: Grada. ISBN: 978-80-247-4150-5
Výukové metody
Aplikace teoretických poznatků v rámci praktických případových studií.
Metody hodnocení
Aktivní práce na cvičeních, podložená minimálně 70% účastí. Zápočet.
Informace učitele
Kontakt s vyučujícím: elektronická korespondence přes e-mail VŠH, konzultační hodiny v daném semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Poznámka k periodicitě výuky: VP.
Poznámka k četnosti výuky: VP.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, léto 2013, zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021.