MA036 The Basics of Franchising

University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
winter 2021
Extent and Intensity
2/2/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Ing. Lenka Turnerová, CSc. (lecturer)
doc. Ing. Lenka Turnerová, CSc. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Ing. Lenka Turnerová, CSc.
Katedra marketingu – University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
Cíl předmětu: Předmět se zaměřuje na vymezení pojmu franchising a jeho odlišení od jiných forem kooperace a integrace. V úvodu jsou zmíněny další formy obchodních operací tak, jak se vyskytují na trhu. Přednášky se věnují formám franchisingu, historii, výhodám a nevýhodám, výběru optimálního partnera, oceňování franchisy, franchisové legislativě, rozvoji franchisingu v Evropě a ve světě, organizaci franchisingu a dalším nosným tématům. V průběhu výuky mají studenti možnost navštívit vybrané úspěšné franchisory a franchisanty a zúčastnit se jejich společných akcí (konference, semináře).
Learning outcomes (in Czech)
Znalosti: Student se dokonale seznámí s problematikou založení a vedení franchisového podniku jednak jako franchisor, ale i jako franchisant. Schopnosti: Student bude schopen vést franchisový podnik, eventuálně být jeho platným zaměstnancem. Dovednosti: Student bude ovládat všechny prvky franchisového řízení, včetně schopnosti připravit podklady pro úspěšnou franchisovou smlouvu.
Syllabus (in Czech)
  • Osnova: 1. Kooperace versus integrace. 2. Teorie franchisingu. 3. Výhody a nevýhody franchisingu pro oba partnery. 4. Kroky k založení úspěšného franchisového podniku. 5. Exkurze v praxi nebo přednáška externisty. 6. Provozní příručka. 7. Značka, logotyp. 8. Financování franchisového podniku. 9. Franchisingová smlouva I. 10. Franchisingová smlouva II. 11. Druhy franchisingu. 12. Expanze formou franchisingu, výběr formy (master, exkluziv, joint-venture apod.). 13. Prezentace individuálních prací studentů.
Literature
    required literature
  • Cimler, Zdražilová a kol. Retail management. Praha, 2007, Management Press, s. r. o.
  • Machková. Mezinárodní marketing. Praha, Grada Publishing, a. s., 2006.
  • Turnerová, L. Odborný průvodce franšízinkem. Praha, 2002. Hlaveš. ISBN 80-7254-125-X.
    recommended literature
  • Řezníčková, Martina. Franchising: Podnikání pod cizím jménem. Praha: C. H. Beck, 1999. ISBN 80-7179-926-9.
    not specified
  • Turnerová, L. Základy franchisingu. Dostupné v IS VŠH.
Teaching methods (in Czech)
Studenti kombinované formy vypracují seminární práci. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat účelový projekt a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Bez uznané seminární práce student nemůže absolvovat zkoušku.
Assessment methods (in Czech)
Studenti kombinované formy vypracují seminární práci. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat účelový projekt a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS. Bez uznané seminární práce student nemůže absolvovat zkoušku.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 4-4-4.
The course is also listed under the following terms winter 2017, winter 2018, winter 2019, winter 2020.
  • Enrolment Statistics (winter 2021, recent)
  • Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/winter2021/MA036