UCP:MG016 Ethics and Ethiquette - Course Information
MG016 Ethics and Ethiquette
University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd.Summer 2012
- Extent and Intensity
- 2/2. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Libor Pavera, CSc. (lecturer)
Ing. Barbora Koklarová, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Alena Nigrinová (assistant)
Ing. Martina Beránek, Ph.D. (seminar tutor)
Ing. Mgr. Bc. Šárka Mejcharová (lecturer)
Mgr. Monika Klímová (seminar tutor)
PhDr. Jan Kranát, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Libor Pavera, CSc.
Katedra managementu – University College Prague – University of International Relations and Institute of Hospitality Management and Economics, Ltd. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Hospitality Management (Study in Czech) (programme UCP, BC) (2)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět MG 016 Etika a etiketa seznamuje studenty se základními etickými teoriemi a vztahy mezi nimi. Objasňuje nejdůležitější principy etického chování a rozhodování jednotlivých subjektů, fungování etických kodexů, jejich účinnost, zásady etikety a diplomatického protokolu. Významnou částí předmětu MG 016 jsou rozdíly v chápaní etiky a etikety v jednotlivých kulturách a zemích světa, rétorika, nonverbální komunikace a sebeprezentace a to i s přihlédnutím k významným rozdílům v jednotlivých kulturách a zemích světa. Formou řešení teoretických a praktických problémů se posluchači seznámí se základním analytickým aparátem a získají schopnost jeho použití pro posuzování etických problémů a etiket. Ve vyšších ročnících bakalářského studia jsou vědomosti získané v předmětu MG 016 rozvíjeny ve volitelném předmětu MG 062 Obchodní a jednání a zvyklosti
- Syllabus (in Czech)
- 1 Etika podnikání 1.1 Etika podnikání – souvislosti v ekonomickém a historickém kontextu 1.1.1 Terminologie 1.1.2 Vztah práva a morálky 1.1.3 Historie vývoje názorů na podnikatelskou etiku 1.1.4 Současné pojetí podnikatelské etiky 1.2 Praktické otázky etiky v podnikání 1.2.1 Otázky společenské odpovědnosti v podnikání 1.2.2 Rozdělení podnikatelské etiky podle úrovně rozhodování 1.2.3 Důvody etického chování firmy 1.2.4 Role managementu při formování etického konceptu firmy 1.2.5 Etický kodex 1.2.6 Transparentnost 1.2.7 Etický a sociální audit 1.2.8 Porušování etických pravidel a zákony 2 Společenský styk 2.1 Význam společenského styku, definice, pojmy 2.1.1 Definice a pojmy 2.2 Osobní styk 2.2.1 Praktický průvodce 2.2.2 Vnější vzhled 2.2.3 Pozdrav, představování, vizitky, pravidla přednosti 2.2.4 Dárky a formy darování 2.2.5 Neformální jednání 2.3 Etiketa korespondence 2.3.1 Dopis 2.3.2 Email 2.3.3 Pozvánka 2.3.4 Akronymy 2.4 Nejčastější prohřešky 2.4.1 Pozdní příchody 2.4.2 Nevhodný oděv 2.4.3 Nevhodné téma k hovoru 2.4.4 Žvýkačka 2.4.5 Mobilní telefon 2.4.6 Komolení jmen 2.4.7 Neznalost kulturních odlišností 2.5 Kulturní odlišnosti 2.5.1 Vnímání času 2.5.2 Vnímání osobního prostoru a fyzických dotyků 2.5.3 Vnímání barev 2.5.4 Odlišnosti při stolování 2.6 Společenské události 2.6.1 Druhy společenských událostí 2.6.2 Pravidla pořádání a průběhu jednotlivých společenských událostí 2.7 Základy diplomatického protokolu 3 Etika a etiketa rétoriky 3.1 Rétorika – historie , pojmy 3.2 Jak správně mluvit 3.2.1 Příprava materiálu 3.2.2 Styl vystoupení 3.2.3 Humor při vystoupení 3.2.4 Organizace přednášky, tiskové konference apod. 3.2.5 Využívání pomůcek a multimediálních technologií 3.2.6 Přednes, práce s mikrofonem a před kamerou 3.2.7 Neverbální komunikace 3.2.8 Tréma a techniky jejího odbourávání 3.2.9 Nejčastější prohřešky 3.2.10 Asertivní jednání
- Literature
- required literature
- Anzenbacher, Arno. Úvod do etiky. Přeložil Karel Šprunk. 1. vyd. Praha : Zvon, 1994. 292 s. ISBN 80-713-111-3
- ŠRONĚK, I. Etiketa podnikání s přihlédnutím k hotelnictví, cestovnímu ruchu a lázeňství. Praha: VŠH, 2004. ISBN 80-86578-21-6. info
- GULLOVÁ, S and F MILLEROVÁ. Společenská etiketa, obchodní a diplomatický protokol. 2004. ISBN 80-86578-33-X. info
- recommended literature
- Mathé, Ivo – Špaček, Ladislav. Etiketa. 1. vyd. Praha : BB/art s. r. o., 2005. 192 s. ISBN 80-7341-564-X
- Guth-Jarkovský, Jiří. Společenský katechismus. Ilustroval Jiří Slíva. 1. vyd. (v ČS) Praha : Čs. spisovatel, 1992. 319 s. ISBN 80-202-0379-6
- Brázda, Radim. Úvod do srovnávací etiky. 1. vyd. Praha : KLP, 1998. 177 s. ISBN 80-85917-46-7
- Wolffová, Inge. Etiketa v zaměstnání. Udělejte dobrý dojem! Praha : Grada Publishing, a. s., 2007. 127 s. ISBN 978-80-247-2081-4
- Smejkal, Vladimír. Lexikon společenského chování. Ilustroval Vladimír Renčín. 3. zcela přepracované vyd. Praha : Grada, 2002. 218 s. ISBN 80-85623-38-2
- Bílý, Jiří. Základy etiky, estetiky a religionistiky. 1. vyd. Praha : Eurolex Bohemia, 2005. 170 s. ISBN 80-86861-21-X
- DROZEN, F and J PŘEUČIL. Rétorika a etika. 2008. ISBN 978-80-245-1429-1. info
- ROB, F. Diplomatický protokol a etiketa. 2007. ISBN 978-80-7278-418-9. info
- Assessment methods (in Czech)
- Student formy zpracuje seminární práci na zvolené téma, které se váže na základní okruhy předmětu. Seminární práce má přispět k prohloubení znalostí studenta ve zvoleném tématu, k jeho schopnosti formulovat odborný text a pracovat s literaturou a dalšími zdroji. Rozsah seminární práce stanoví příslušný pedagog (cca 10 stran ). Práce bude odevzdána před ukončením kurzu, při zkoušce je oponována a při oponentuře je examinátorem zadán teoretický okruh z dané problematiky a její úroveň bude ohodnocena dle stupnice ECTS.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2012, recent)
- Permalink: https://is.ucp.cz/course/ucp/summer2012/MG016