MK106 Znalostní a informační management

University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
léto 2015
Rozsah
2/2. KS: 4|4|4, celkem 12. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Martina Beránek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Martina Beránek, Ph.D.
Katedra managementu – University College Prague – Vysoká škola mezinárodních vztahů a Vysoká škola hotelová a ekonomická s.r.o.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je nabytí teoretických základů a praktických dovedností v oblasti získávání, analýzy, ochrany a využití znalostí a informací, dále v oblasti zavádění principů znalostního managementu v organizaci a řízení znalostních pracovníků. Současně je cílem zdokonalení prezentačních a argumentačních dovedností při obhajobě zadaného projektu.
Znalosti: Student získá v průběhu výuky přehled o řízení znalostí, jejich charakteristice, typologii, možnostech konverze, dále o metodách a nástrojích přenosu a sdílení tacitních informací a řízení znalostních pracovníků a jejich motivace. Naučí se postupy zavádění znalostního managementu a tvorby informačních systémů. V neposlední řadě se seznámí s problematikou Competitive Intelligence.
Kompetence: Student je schopen na základě získaných znalostí porozumět problematice práce se znalostmi, jejich tříděním, přenosem, sdílením a uchováváním, dále architektuře IS a konečně metodice zavádění znalostního managementu v organizaci.
Dovednosti: Student dokáže na základě praktické části výuky kategorizovat znalosti ve vybrané organizaci, sestavit znalostní matici, navrhnout řešení deficitu v pokrytí znalostního pole, navrhnout řešení v oblasti řízení znalostí, konvertovat tacitní znalosti a v oblasti Competitive Intelligence sofistikovaně analyzovat konkurenty.
Osnova
  • 1. Úvod do znalostního managementu, vymezení pojmů, znalostní management vs. management znalostí
  • 2. Historie utváření znalostí, přístupy ke znalostem a jejich řízení, kategorizace znalostí
  • 3. Tacitní znalost, konverze znalostí, využití příběhu v managementu
  • 4. Komunity a týmy, rozdíly, přínos pro organizaci, charakteristika a typologie
  • 5. Učňovství, koučování a mentoring jako nástroje sdílení taktních znalostí
  • 6. Strategický znalostní management a učící se organizace. Intelektuální kapitál
  • 7. Znalostní mapy, myšlenkové mapy, znalostní matice, trh znalostí, třídění, kategorizace a modelování znalostí
  • 8. Technologie a znalostní management, informační a znalostní infrastruktura, systémy pro znalostní management
  • 9. Tvorba informačních systémů – principy, metodiky, architektura
  • 10. Metodiky zavádění znalostního managementu v organizaci
  • 11. Řízení znalostních pracovníků
  • 12. Competitive Intelligence
Literatura
    povinná literatura
  • ČASTORÁL, Z. Strategický management změn a znalostí. 2010. ISBN 978-80-86723-94-5. info
  • MLÁDKOVÁ, L. Management znalostních pracovníků. 2008. ISBN 978-80-7400-013-3. info
    doporučená literatura
  • PETŘÍKOVÁ, R. Moderní management znalostí. 2010. ISBN 978-80-7431-011-9. info
  • MOLNÁR, Z. Competitive Intelligence. 2009. ISBN 978-80-245-1603-5. info
  • BUREŠ, Vladimír. Znalostní management a proces jeho zavádění. Praha: Grada, 2007, 216 s. Management v informační společnosti. ISBN 978-80-247-1978-8. info
  • MLÁDKOVÁ, Ludmila. Moderní přístupy k managementu tacitní znalost a jak ji řídit. Praha: C. H. Beck, 2005, 195 s. ISBN 80-7179-310-8. info
Výukové metody
Studenti získají teoretický základ prostřednictvím přednášek a samostudia uvedené literatury. Aplikace nabytých znalostí je realizována vypracováním samostatného projektu dle zadání vyučujícího. Studenti prezenční formy studia připraví prezentaci a obhajobu svého projektu. Podklady k projektu studenti zpracují v mikrotýmech v průběhu jednotlivých cvičení. Studenti kombinované formy studia připraví svůj projekt individuálně ve formě semestrální práce. Vypracování projektu je podmínkou k udělení zápočtu.
Metody hodnocení
Obsah předmětu: Prezenční studium/kombinované studium (hod.) Přednášky 26/12 Cvičení 26/0 Samostatná příprava 52/92 Celkem 104/104 Zakončení předmětu: Prezenční studium/kombinované studium (váha v %) Obhajoba projektu 40/40 Zkouška v podobě písemného testu 60/60 Celkem 100/100 Podmínka účasti na cvičení pro prezenční studium je 75%
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: z | zk
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
KS: 4|4|4, celkem 12.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, léto 2013, léto 2014.